Skip to content

Oktobermål – halveis i mål

oktober 23, 2011
Potetene våres lagt i to fruktkasser

Denne måneden er målet for oktober, belgfrukter og vann –  fra grunnlageret.

Fra utvidet lager: Grønnsaker, løk, tannkrem, tannbørste og  poteter -hvis du har oppbevaringsmuligheter.

Vi har nå i matvarelageret vårt vann (må byttes ut), belgfrukter, poteter, løk, tannkrem og tannbørster. Vi har nok en del redskaper også, men de vil jeg lage et egtn blogginlegg om. Utvidet lager for oktober vil jeg også blogge senere om.

Vi kjøper alltid løk, grønnsaker til forvelling og nedfysing og poteter på Jorbærbua i Råde. Kjempegode lokale råvarer.

BELGFRUKTER
Det vi har fått kjøpt inn er belgfrukter. Jeg hadde en del linser og bønner i fra før av, men der jeg før kjøpte flere forskjellige typer, har jeg nå funnet ut hva familien liker best – og hva vi ikke liker.

Hos oss bruker vi mest tørkede  Kidneybønner fordi den bønnen er den som passr best til all meksikansk mat, suppe og salater. Så lenge de har fått ligget i vann lenge nok og kokt møre og deilige er de supre til bruk i Chili con Carne, istendfro kjøttdeig til Taco, i supper og salater.

Vi bruker også tørkede Adzuki bønner, pga av sin milde nøttaktige smak. Vi bruker de mest i krydderrike gryter.

Linser bruker jeg til alle slags gryter og supper – jeg hiver mare et par never med linser oppi – røde, grønne eller naturfargede.

Adre type bønner er jeg ikke så flink til å lage noe av ennå – så det må jeg lærer meg.

VANN
Vann har vi i en stor 500 liter tank. Den fylte vi for 3 år siden – så det er på tide å bytte ut det vannet.

POTETER
Vi har brukt å kjøpte kokefaste Asterix-poteter fordi de er supre til oppbevaring. Før om årene har de stått i papirsekken sin, men i år så var potetene så fuktige pga. den våte høsten, så de vi kjøper poteter i fra, rådet oss til å ha potetene i luftige kasser med papplokk for at det skal være mørkt. Nå er det veldig mørkt ned i matboden vår fordi vi har dekket vinduene, men vi slår jo på lyset når vi skal inn – så vi har dekket potetene med en papp-plate.

LØK
Vi kjøper alltid et nett med løkog det holder for oss. Det første året hang vi løken i kjelleren men ikke i et totelt mørkt rom og da vokste det ut grønne spirer i fra løken temmelig fort. Men nå når vi oppbeverer den i en helt mørklagt kjeller holder de seg helt fine til våren.

Har man løk, ris, bønner eller linser, buljong (evt litt andre krydder) og tomatpurre i matvarlageret så kan man lage en god matrett som også gir masse næring. Man får visst ikke alle aminosyrer man trenger fra proteiner hvis man bare spiser linser og bønner – dette gjelder over lang tid – fordi bønnog linseretter er veldig sunne og gode. Men dette er noe jeg bare har hørt og ikke fått sjekket ut ordentlig.

TANNBØRSTER OG TANNKREM
Dette kjøper jeg alltid på tilbud, så det er noe vi alltid har i matvarelageret. Dette er en vanen jeg har med meg fra forrige gang vi laget et matvarelager. Jeg vet hva vi trenger å ha i matvarelageret, så når det kommer på tilbud kjøper jeg inn. Eller så har Europris alltid gode priser på Colgate tannkrem og Jordan tannbørster.

This slideshow requires JavaScript.

Legg igjen en kommentar

