Skip to content

Rester i hjemmebakt brød – deilig «latmannsbrød»

november 23, 2012

Under dette klede ligger mine tre store nybakte brød

På onsdag skrev jeg om reste-dessert. I dag lagde jeg hjemmebakt brød med resten av risen fra middagen noen dager siden. Det er en fantastisk oppskrift å bruke, fordi selve bakingen ikke tar noe særlig tid. Derav navnet «latmannsbrød).

Du kan selvagt bruke hvetemel eller annen type mel istedenfor spelt-mel (som er en urhvete type).

NB ikke sett på stekovenen før det står.

  • 700g fullkornsmel av spelt
  • 1 kg siktet speltmel
  • 200 g sammalt spelt
  • 250 g havregryn
  • 2 SS havsalt (litt mindre vanlig salt – da det er sterkere)
  • 350 g frø
  • 1,5 liter vann 30-35 grader
  • 5 g fersk gjær eller 1/5 pk. tørrgjær (altsåe en liten dert)
  • ca 200g rester av ris (eller noe annet- kan også sløyfes helt)

Frø=  en blanding av gresskarfrø, linfrø, sesamfrø og solsikkefrøDeigen settes om morgenen for utbaking om ettermiddagen. Eller den settes sent om kvelden og bakes ut neste morgen:

  • Bland mel, gryn,salt,frø og evt. rester
  • Varm vannet til det er håndvarmt
  • Løs opp 5 g gjær (som en liten ert) i den lunkne væsken
  • Hell væsken i melblandingen mens du rører rundt mede hånden eller i mikseren (hvis du har en stor en), til deigen har en jevn konsistens.

Hensikten med så lite gjær er at hevetiden blir lang. Det gir to fordeler:

  1. melets egen aroma kommer maksimalt frem
  2. brødet blir mer holdbart

Deigen settes på ca 15 min. Den skal ikke være for fast, men heller ikke flytende. Væskebehovet kan variere med over 1 dl. HAr du hatt i for mye væske. kan du tilsette mer mel. Prøv deg fram, og fin en god konsistens.

HEVING
Deigen settes til heving under lokk i en stor kjele (helst ikke aluminium), eller kar som rommer 7-10 liter. Den skal stå til heving i 8 timer ved vanlig romtemperatur (10 timer i et litt kjøligigere rom). Er temperaturern over 20 grader Celisius, kan det gå raskere enn 8 timer. Deigen hever så veldig sakte i begynnelsen men på slutten kommer digen helt opp til lokket på en 7 liter kjele. Jeg brukte en 14-liter kjele og det hevet seg opp til 7 liters-merket. (se bilde nedenfor)

Mens digen hever kan du sove eller gå på jobb, eller gjøre andre arbeidsoppgaver. Kjekt hva!

UTBAKING
Slå deigen ut på et meldrysset bakebord. Del deigen i like store emner og bland in så mye siktet speltmel at den ikke kleber på fingrene. Du behørver ikke kna noe særlig. Legg emnene så fort som mulig i tre smurte former. Form gjerne brødet i en spiss langs midten og skjær langs hele denne «kammen» med skarp kniv. Strø litt mel i sprekken og skjær en gang til. Da sprekker brødet i dette sporet under steking og det hver seg ikke skjevt.

Jeg bruker lange og smale blikkformer med hamret overflate og har veldig god erfaring med det.

STEKING
Så snart du har fylt formene sette du disse inn i kald ovn på rist eller plate, nederste rille. Ovenen settes på fullt (ikke varmluft), termostaten på 200 grader Celcius (har du en hypermoderne komfyr som varmes ekstra fort opp, må du kanskje ta oppvarmingen i to etapper. Da setter du termostaten på 50 grader Celcius i 15 min. og deretter helt opp til 200 grader Celcius). Nå foregår etterhevingen mens ovnen varmes opp og brødet blir ferdigstekt etter ca, 1 time og 30 min.  (Kjekt!) Ønsker du mer skorpe. kan du steke lener. Lukter det svidd, har det stårr for lenge 🙂

Velt brødet på rist straks det er ute av ovenen, la dem stå og avkjøle uten dekke.

GARANTI
Jeg har hentet grunnoppskriften i fra Thors speltbrød på Helios sine sider, men jeg har forandret innholdet i den. Uansett så skriver de at med denne oppskriften er det lett å bake godt brød. HAr du dårlig tid kan du skynde å prosessen med varmere vann, men det går merkbart ut over smaken hvis hevingen tar mindre enn 6 timer.

Får du for mye brød i full posjon, kan du legge litt i fryseren, eller halvere oppskriften. DET BESTE ER Å GI BORT ET BRØD TIL NABOEN, ELLER VENNER.

Her har jeg kjørt hele digen i mikseren – orker ikke å bruke hendene. Til sist putter jeg risen som er fra middagen et par dager før.

Her har jeg helt deigen i min store gryte for langtidsheving.

Slik sto den å hevet hel dagen. Jeg glemte å ta bilde da deigen var ferdighevet

Tre store ferdigstekte brød

Her kan du se noen riskorn. Dette brødet blir du så mett av.

No comments yet

Legg igjen en kommentar

