Skip to content

Kornhøsten og oppskrift på barkebrød

september 22, 2011

I går leste jeg en artikkel i aftenposten om at kornethøsten i Norge regner bort. Dette er ikke akkurst noen nyhet (bare se ut av vinduet), men det som slo meg i artikkelen var at det er færre og færre bønder som satser på korn, at de unge vil heller ikke satse på å bli kornbonde. Vi er ikke på langt nær selvforskynte med korn i Norge. Jeg siterer: «Årets kornavling er så dårlig at en tilsvarende avling for 200 år siden, ville ført til uår, barkebrød og kanskje hungersnød. I dag er situasjonen en annen, det er nok av korn å få kjøpt på verdensmarkedet.»

Vi er altså avhengig av å importere korn!

Link til nettinnlegget: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4233260.ece  jeg leste papirutgaven så det kan være at alt ikke er tatt med

Jeg er spesielt glad for Herrens råd om å ha et matvarelager når jeg leser slikt. Jeg føler ikke skrekk, eller krise, men bare trygghet i å ha matvarelager.

Liten morsom kuriositetoppskrift.

Oppskrift på Barkebrød (Dette må jeg jo bare prøve en gang)

For et lite brød:
Samle inn fingertykke kvister og småstammer av løvtrær. Splitt barken langs kvistene mens de enda er friske, flå av barken og saml sammen innerbarken (den kan ha litt forskjellige farger, fra gul til grønn, avhengig av treslaget). Legg innerbarken til tørk et par dager, eller tørk i ovn på 50 grader.

Mal opp de tørre barkstrimlene med en morter til det er melfint. Bland barkmel i vanlig hvetemel eller sammalt mel, forhold 1/4 til 1/3. Du trenger omtrent en halv liter mel/barkblanding.

Tilsett:

  • 1/2 liter bark/mel
  • 20 g gjær
  • 1 ts salt

Rør ut melet i lunkent vann og kna ut til du har en til du har en halv liter deig. Kna deigen jevn, og form et passe brød.

La deigen heve under et håndkle. På grunn av barken må deigen heve lengre enn normalt, beregn 2-3 timer.

Stek brødet i 1 time på 200 °C.

Mer om Barkebrød finner du her: http://no.wikipedia.org/wiki/Barkebrød

Kjempebra side om korn. Her er det informasjon om og salg av korn og kverner. http://www.nye-tider.no/kornlager_212.html

No comments yet

Legg igjen en kommentar

