Skip to content

Middag i dag – krydderrik bønnegryte

oktober 18, 2011

Bønnegryte – middagen i dag med tørket persille

Dette er en av favorittrettene bønnerettene til Familien. Det passer godt å lage en bønnerett denne måneden fordi en del av oktobermål er innkjøp av bønner og linser.

Adzukibønner bløtlegges i dobbel mengde vann i 10-12 timer.

Kokes så i nytt vann i 3/4-1 time. 1 deler bønner og 2 deler vann. 1 del adzukibønner gir ca 3 dl kokte. Jeg kokte 3 dl ferdigsvellede bønner i 6 dl vann i en time. Kok bønnene ferdig først. Denne oppskrifter er på 6 dl ferdigkokte Adzukibønner.

Gule eller rød løk   2 stk
Olivenolje                2 ss
Vitløksbåter            2 stk
Epler                        2 stk
Buljong                    2 dl
Tomatpurè              2 ss

Krydder: Curry, kardemomme, salt, pepper,  (man kan også ha koriander, persille og citron)

Hakk løk og hvitløk. Fres i oljen sammen med krydder. Tilsett eple i terninger og hell på buljongen. Tilsett tomatpurè (jeg bruker alltid Aromat (krydder) når jeg har tomatpurè i en rett fordi det runder av den spisse smaken i tomatpurè) og smak til med salt og pepper (Jeg bruker litt mye pepper- smak og behag). La det småkoke i 10 minutter. Bland i de kokte Adzukibønnene og la alt bli varmt.

I dag serverte vi denne gryten med salat og rivet ost. Nam. Kan serveres med kald yoghurt også.

Min skatt - mine beste flekkede oppskrifter

Nå holder jeg på å lage horn med valmuefrø. Her bruker jeg speltmel, gjær, olivenolje og salt i fra matvarelageret.Bilde og oppskrift kommer i morgen. I mens kan dere nyte synet av min flekkete oppskriftbok med hornoppskriften.

3 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    oktober 19, 2011 8:11 pm

    Flekkede oppskriftsbøker er flotte! Viser at de er godt brukt og elsket!

Trackbacks

  1. Oktobermål – halveis i mål « Fremtidsrettet livsførsel
  2. Svenskehandel – november og septembermål i hus « Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

