Skip to content

Hva med egg i matvarelageret – eggerstatninger

oktober 19, 2011

I går da jeg lagde horn sa jeg at jeg jeg bare hadde i ingredienser fra matvarelageret. Nå ser jeg at det var jo ikke sant. Det var to egg i disse hornene. Derfor hever de godt å smaker bedre. Så hva kan man gjøre for å ha egg til bakevarer og ikke minst i kaker i matvarelageret. Kanskje løsningen er å ha noen høner i hagen? Jeg kjenner folk som har det. Det virker jo nesten idylliskt.

Jeg vet det finnes noe som heter » no egg» men jeg har aldri prøvd det – så det må på listen over ting jeg må prøve.

Nedenforstående fant jeg på nettsiden http://www.allergikokken.no/matallergi–intoleranse/egg_allergi/erstatning-for-egg/

Matlaging uten egg

Å bake uten egg
Egg har egenskaper som er viktige for gode bakverk. Det har god bindeevne og bidrar til heving. En eggerstatning kan kjøpes i helsekost, men mange ganger kan økt mengde bakepulver være en god erstatning. Dersom du skal prøve deg fram med baking uten egg, kan det være nyttig å kjenne til en tommelfingerregel.

  • Når du heller røren i formen skal den flyte sakte utover. Røren skal ikke være så tynn at den renner , eller så tykk at den må skyves utover i formen. Tilsett væske eller mel etter behov.
  • Spray med vann eller formfett på bakverk. Det erstatter pensling med egg
  • Bruk frukt eller grønnsaker i kakebakst for å få en saftig og smakfull deig.
  • Del kakebunnen i to og dynk med litt søtet væske, evnt fyll, for å få et saftigere resultat

Maizenna
God bideevne, kan erstatte egg i pannekaker, vafler eller lignende

Maismel
Gir fin farge i f.eks pannekakerøra eller gratengen

Potetmel
God bindeevne, kan erstatte egg i pannekaker, vafler og lignende

Eggerstatningspulver
1 ts erstatter 1 egg. Piskes ut i litt vann før bruk. Inneholde mais og potet-kan kjøpes i helsekostforretninger

Bakepulver
1 ss erstatter 1 egg

Soyamel
1 ss erstatter 1 egg

Agar Agar 
Vegetabilsk stivelsesmiddel

Hornsalt/hjortetakksalt 
Hevingsmiddel som gir sprøtt bakverk

Natron
Hevingsmiddel, krever syrnede melkeprodukter som yoghurt / kultur- og kefirmelk.

Formfett
Sprayes på bakverk i stedet for pensling med egg

Farris
Kan brukes i vafler og pannekaker. Kullsyren gjør produktet luftigere. Kan også tilsettes farseprodukter som karbonader og kjøttpudding

Eggfri majones 
Bland med rømme / melkefri rømme og du får en god dressing

(kilde: http://www.allergikokken.no/matallergi–intoleranse/egg_allergi/erstatning-for-egg/)

3 kommentarer leave one →
  1. Ville permalink
    oktober 31, 2011 8:35 pm

    Du kan også legge linfrø i vann over natten. Det får nesten samme konsistens som egg (bare pass på å ikke bruk for mye vann), og er kjempe fiberrikt.

    • november 1, 2011 7:53 pm

      Smart – det har jeg jo lært også for lenge siden men jeg har ikke prøvd det.

Trackbacks

  1. Krydderkake med honning | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

