Gå til innhold

Fra vinballongkurv til urtekurv – DIY

juli 4, 2014
Mitt siste prosjekt

Mitt siste prosjekt

For et par dager siden fant jeg en vinballongkurv, med høy, minus vinballong, hos en brukthandel her i Moss. Fint for gjenbrukprosjekter.

Noe slikt så kuven ut med vinballong. Bilde fra Digitalt museum

Noe slikt så kuven ut med vinballong. Bilde fra Digitalt museum.

Egentlig var jeg på utkikk etter brukte store blomsterkrukker for å lage en liten urtehage til min sønn og svigerdatter som har balkong. Men da jeg fant denne kurven forsto jeg at det måtte bli den. De er jo så glad i det litt mørke og rustikke. Skulle jeg hatt den selv hadde den blitt sprøylakkert med hvitmaling.

Dette er kurven jeg kjøpte på brukthandelen.

Dette er kurven jeg kjøpte på brukthandelen.

Etter jeg hadde betalt for kurven fikk jeg de til å ta ut høyet (det var høy rundt vinballongen for å beskytte den) som lå i den (tenk om det var noen små kryp opp høyet – jeg ville ikke ta det ut), og da fant jeg ut at bunnen hadde åpne huller. Dvs. at noe av flettingen var borte. Jeg skulle ha lekekuler i bunne, og her ville de ha falt ut.

Slik så kurven min ut med hull i bunnen

Slik så kurven min ut med hull i bunnen.

I hagen har jeg et tre jeg tror er et piletre eller i alle fall fra samme familie. Piletreet er jo mykt og formbart.

Piletregrener fra hagen klar til bruk

Piletregrener fra hagen klar til bruk

Jeg kuttet noen tynne grener og tok av bladene, og satte i gang å flettet så godt jeg kunne med restene av den ene siden av bunnen.

Ferdigflettet

Ferdigflettet

Deretter tok jeg en søppelsekk, og stappet den opp i kurven, og dytten den ut langskantene. Jeg måtte klippe litt i sidene på toppen. Søppelsekken er nedig for at jord og vann skal holde seg inne i kurven.

Kurv med søppelsekken godt nedi.

Kurv med søppelsekken godt nedi.

Unntaket er i bunnen.Den klippet jeg ut slik at vann kan renne gjennom.

Bunnen av søppelsekken er klippet ut.

Bunnen av søppelsekken er klippet ut.

Så fylte jeg med lekekuler en ca 20 – 25 cm. (Kunne gjerne hatt mer fordi da hadde kurven blitt lettere, og urtene hadde fått mer enn nok jord alikevel.)

Lekakuler i bunnen for god drenering.

Lekakuler i bunnen for god drenering.

For at ikke røtter skal voksen ned i lekakulene, men at vannet skal slippe gjennom hadde jeg på en liten fiberduk som jeg klippet ut fra en rull jeg hadde stående. Denne rullen kjøpte jeg på plantasjen for flere år siden. Den varer lenge hvis du bare skal bruke det i blomsterkrukker o.l.

Fiberdukrull, og en bit av rullen er klippet ut og lagt over lekekulene

Fiberdukrull, og en bit av rullen er klippet ut og lagt over lekekulene.

I hagen har jeg flere forskjellige urter, og jeg tok å spadde opp et utvalg av disse urtene og satte de i en bøtte med vann dagen før – bare for at røttene skulle bli gjennomvåte.

Kurv - planting

Her har jeg fått plantet timian og sitrontimian

Som plantepinner brukte jeg trepinner i fra Biltema. De koster noe sånnt som 1 kr per stk.

Plantepinner skrevet på med permanant tusj/sprittusj

Plantepinner skreve tpå med permanant tusj/sprittusj

egentlig hadde jeg lyst til å lage plantepinner som på bildet nedenfor. Men da jeg fant dette bildet hadde jeg allerede kjøpt pinnene over. Pinnene nednfor må også tørke litt, men det er absolutt verdt å vise denne ideen også.

Plantepinner - bilde fra The Gardening Cook

Plantepinner – bilde fra The Gardening Cook

Flere ideer til å nummerere og merke ting i hagen kan du finne her på The Gardening Cook.

Ferig med urter og merkepinner

Ferdig med urter og merkepinner

I kurven er det nå timian, sitrontimian, persille, gressløk og mynte. Og nå står den på balkongen til svigerdatter og sønn.

Et lite metallhjerte i skinnrem

Et lite metallhjerte i skinnrem

Inne i gangen vår før den ble pusset opp hang det et lite metallhjerte i en lang skinnrem. Jeg kuttet skinneremmen og hang det på siden av kurven. «Love» står det skrevet i metall (speilvent her ser jeg) – det passer jo bra fordi jeg er jo så glad i disse barna mine (svigerdatteren – er jo en datter).

Kurv ferdig 3

 

 

 

2 kommentarer leave one →
  1. juli 5, 2014 6:36 pm

    Så det ferdige resultatet ikveld. Nydelig. Linnea var veldig begeistret! Flink du er.

    • juli 7, 2014 9:09 am

      Det var hyggelig at de likte den. Artig å «lage» ting da.

Legg igjen en kommentar