Skip to content

Chili con carne med kidneybønner fra matvarelageret

september 14, 2011

En av de tingene vi synes har vært vanskelig er å å rotere maten vi har i matvarelageret. Jeg har en del bønner i matvarelageret fordi de gir mye næring og kan lagres lenge.

Kidneybønner kan brukes til all slags mexicansk mat, men i dag lagde jeg Chili con carne.
Det retten må forberedes litt når jeg bruker tørre bønner i fra lageret.

Først av alt må Kidneybønnene legges i vann en et døgn (skift gjerne vannet en eller to ganger).
Kok bønnene i minst en time. Skift vann en gang etter at bønnen har kokt en ca 10-15 min.
Dette gjør at bønnen ikke blir så sterke for magen.

Bønnene som har ligget i vann et døgn kokes en time alene. Husk bytt vann under kokingen.

Oppskrift for 3 personer (jeg doblet slik at jeg kunne fryse ned, jeg doblet ikke hvitløken)

2 stk løk     (I matv. hele vinteren i nett, mørkt og tørt sted, okt.mål)
0,5 kg kjøttdeig  (I fryseren, gjennom hele året – roteres)
1 ss matpure      (I matv. – septembermål)
2 stk tomatbokser hakket  (I matva. – mange bokser)
5 fedd hvitløk /skrelt og presset (I matv. tørket flette – mørkt og tørt)
6 hakkede soltørkede tomater, hakket  (I matv.  tørkede i boks)
3 stk gulerøtter, skrelte ((I matv. hele vinteren i hullete pose, okt.mål)
600 g ferdikokte kidney bønner (Tørkede bønner i matv. okt.mål)
1 pose taco mix          (fra matv.)
1,5 terning med kjøttbuljong   (I mat. – sept.mål)

2 ts kuminfrø, støtt eller kuminkrydder) (Krydder fra matv.)
2 ts korianderfrø  (Frø sanket fra hagen, tørket, oppbevart på små glass)
1 stk chili, eller fler
2 ts chilipulver  (Krydder fra matvarelageret)
evt. buritos, eller tortillaships og rømmer

Begynn med paprikaen – fjern det hvite og frøene i paprikaen
og lag stor flate biter som du legger i en ildfast form.
Ha dem under grillen eller 250 grader til de begynner å bli svarte.

Stekt paprika

Ta paprikaen ut, hakk dem fint og ha dem i kjelen til slutt.

Mange deilige og sunne ingredienser.

Finhakk to gule løk. Stek den blank i en stor gryte.
Ha i kjøttdeig og stek på middels sterk varme til den får litt farge.
Ha i tomatene, tomatpure og soltørkede. tomater.
Ha i tacomix, kjøttbuljong. Skjær gulerøtter i biter og ha i kjelen.
Knus kumin og korianderderfrø i morter og ha i kjelen.

Korianderfrø fra min egen urtehage.

Del chilien på langs å skrap ut frøene. Hakk den fint og ha i gryta sammen med chilipulveret.

Mannen kutter chili, svir for mye på mine fingre.

La gryta koke i ca 30-45 min.

Kokt lenge og vel for deilig smak.

Server med rømme og tortillachips.

Her uten rømme men deilig alikevel.

Eller som burito.

Dette spiste vi i dag.

3 kommentarer leave one →
  1. Andrea Nornes permalink
    september 16, 2011 7:15 pm

    Lurer på om det går an å bytte ut kjøttdeigen med en havregryn/squash blanding for å få en vegan-versjon 🙂 ?

    • september 17, 2011 9:08 pm

      Jeg tror sikkert det går fint å bytte ut kjøttdeig med havregryn/sqash blanding. Det har jeg gjort i lasagna i alle fall. Eller så bruker jeg ofte soyagranulater istedenfor kjøttdeig. Nå er det også mye proteiner i kidneybønnene, slik at det går an å bare droppe kjøttdeigen helt.

Trackbacks

  1. Oktobermål – halveis i mål « Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

