Skip to content

Reparer klær og ta vare på det du har

februar 27, 2014

En av de mest fremtidsrettet måten å leve på er å ta godt vare på det du har og reparer det hvis det går an. Jeg leste nettopp et innlegg på nettet hvor det ble sagt: «Vi kunne sikkert stanset importen av klær til landet i ti år uten at noen behøvde å fryse, mener forsker.  Så gjenbruk og reparasjon er bra.

Jeg har tre bukser og et skjørt som jeg liker så godt og alle var det noe i veien med.

Ferdigsydd og klar til å brukes

Ferdigsydd og klar til å brukes

Verktøyet mitt var symaskin (nesten like gammel som meg – min mors gamle), tråd, nål, saks og stoppenåler.

  • Skjørtet hadde splitten bak revet seg opp i sømmen – denne sydde jeg for hånd mens jeg så på TV. Svart tråd og nål.
Skjørtet hadde en splitt som gikk litt for langt opp.

Skjørtet hadde en splitt som gikk litt for langt opp.

  • Bukse 1 var for lang – her bare brettet jeg opp buksen et hakk til (stoffet var nokså tynt) og satte fast med nåler, før jeg sydde på symaskinen. etterpå dampet jeg den nye falden nederst på bena.
  • Bukse 2 var sømmen i baken revet opp – dette var en god gammel bukse som hadde revnet i sømmen. Jeg vrengte den, satte fast med nåler med spissen i retningen mot symaskinen (slik at det er lett å få ut nålene med hodet når jeg syr) og sydde på maskinen.
Buksebaken ferdig til å syes igjen

Buksebaken ferdig til å syes igjen

  • Bukse 3 var falden nederst falt ned.

??????????

Min mann hadde fått seg nye dongeribukse til fødselsdagsgave og han greide å hekte fast i en av lommen og rivet opp et hull.

Jeg dro til sybutikken med buksen i vesken og kjøpte sytråd i samme farge som buksen. Så å sydde forsiktig sammen for hånd, over og under hverandre og på skrå – nøstet det så fint sammen jeg kunne. Man ser nesten ikke at det var et hull der.

Kan ikke sy og har ikke symaskin

Hvis du føler du ikke kan sy:

  1. Finn en som kan og spør om hun kan lære deg.
  2. Google  det – altså let på nettet
  3.  Gå inn på YouTube. Jeg har lært så mye på YouTube bl.a. å lage sjømannsknuter.

Hvis du ikke har symaskin:

  1. Alt det jeg sydde over kan sys for hånd og det tar ikke så lang tid hvis du f.eks. sitter foran TV-en og gjør det
  2. Spør noen du kjenner om å få låne symaskinen dere en uke. De bruker sannsynligvis ikke symaskinen hele uken.
  3. Hvis det er vanskelig å spørre om å få låne med deg symaskinen hjem kan du spørre om å få komme hjem til familie/venner å sy.

Som en kuriositet så har jeg en god gammeldags sveivesymaskin hvis strømmen skulle gå en gang.

Min gamle sveivesymaskin

Min gamle sveivesymaskin

No comments yet

Legg igjen en kommentar

