Skip to content

Mat i enkelhet – mat i leirgryte

august 4, 2013

Her er retten nesten ferdiglagd. Dette gjorde jeg på 15. min søndag morgen før jeg gikk i kirken.

Her er retten nesten ferdiglagd. Dette gjorde jeg på 15. min søndag morgen før jeg gikk i kirken.

Søndager i kirken gjør meg sulten

Jeg går i kirken vår hver søndag, og jeg tror ikke det er noe som gjør meg så sulten som å ha vært i kirken i 3 timer på søndagen. Da vil jeg helst ha middag med en gang jeg kommer hjem.

(Du leste rett – 3 timer, men det er bare 1 time og 10 min som er selve «gudstjenesten». Slik deler vi inn søndagen: – 11.00 – 11.45 Møter for barn, ungdom, kvinner og menn 11.55 – 12.35 Søndagsskole (inndelt i barn-, ungdom,- og voksenklasser). 12.50 – 14.00 Gudstjeneste.

Jeg liker hvert eneste minutt jeg er i kirken vår (se mitt inlegg om “Anderledelsesdag”: Å holde hviledagen hellig – mer aktuelt noen sinne i den moderne verden vi lever i.) hva jeg lærer, hva jeg lærer bort, den gode ånd eller atmosfære som andre kaller det og jeg elsker søsterfelleskapet jeg har og får i hjelpeforeningen (se mitt inlegg  om Sterk opplevelse av kvinnefellesskap!)

Men tilbake til sultne meg hver søndag. Det er akkurat som om når jeg har fått åndelig påfyll må jeg har masse god mat (for å lage balanse???:-)) og helst dessert også.

Hva sier skriften om søndag og mat

I en av skriftene våre kan vi lese: (Vi bruker Bibelen, Mormons bok og Lærer og Pakter som alle vitner om Jesus Kristus.)

9  Og for at du mer fullkomment kan holde deg ubesmittet av verden, skal du gå til bønnens hus og ofre dine sakramenter på min hellige dag,

  10  for sannelig, dette er en dag som er gitt dere til å hvile fra deres arbeide og til å vie deres andakt til Den Aller Høyeste.

  11  Ikke desto mindre skal dine løfter bli gitt i rettferdighet alle dager og til alle tider.

  12  Men husk at på denne Herrens dag skal du ofre dine gaver og dine sakramenter til Den Aller Høyeste og bekjenne dine synder for dine brødre og for Herren.

  13  Og på denne dag skal du ikke gjøre noen andre ting enn å tilberede din mat i hjertets ydmykhet og i all enkelhet for at din faste kan være fullkommen, eller med andre ord, for at din glede kan være fullkommen.
(L&P kp. 59:9-13)

Nå er det slik at søndagsmiddag for meg skal det være litt høytid i og helst med hvit duk og maten skal være god og litt finere enn hverdagsmaten. Dette har jeg med meg hjemme ifra – det at søndagsmiddagen skal være litt «finere» enne den vanlige maten.

SÅ – kombiner alt dette: Kjempesulten, maten skal være «finere» enn vanlig og maten skal tilberedes i «all enkelhet.

Her om dagen «fant» jeg en leirgryte i kjøkkenskapet (vi rydder for tiden i hele huset – se forrige innlegg) som jeg alldri har brukt. Derfor så søkte jeg internett for å finne ut hvordan den skulle brukes og oppskrifter. Det beste av alt var at maten kunne kokes i gryten i ovenen mens vi var i kirken.

Hvordan lage mat i leirgryte:

Først fant jeg ut at leirgryten måtte legges i vann ca 30 min (noen sier 15 min hvis du bruker den ofte) før du bruker den fordi at den tiltrekker seg veske og det er ikke ønskelig at leirgryten trekker til seg all den gode kraften. Har ikke leirgryten blitt brukt på lenge så bør den ligge i vann i ca 1 døgn.

Lerigryten min lå i vann i 1 døgn. Det er en topp med også som jeg akkurat hadde tatt ut av av vannet.

Lerigryten min lå i vann i 1 døgn. Det er en topp med også som jeg akkurat hadde tatt ut av av vannet.

Her er retten nesten ferdiglagd. Dette gjorde jeg på 15. min søndag morgen før jeg gikk i kirken.

Her er retten nesten ferdiglagd. Dette gjorde jeg på 15. min søndag morgen før jeg gikk i kirken.

Oppskriften:

4 rå kylliglår
cherry-tomater
squash i biter
paprika i biter
sjalottløk i biter
1 -2 hvitløksfedd i biter
kantareller (de var ikke lagt til da bildet ble tatt)
3 dl kyllingbuljong – helles over
diverse krydder (fra hagen min)

Så satt jeg på lokket – satt det inn i kald ovn (leirgryten skal visst kun i kald ovn og varmes sakte opp) på 150 grader og lot det det være der til vi kom hjem fra kirken.  Dvs ca 4 timer, med reise, prating og møtene. Kan også stå i ovnen på 200 grader i 2 – 2,5 timer. Nypoteter er også godt til.

Jeg valgte mest rosmarin, litt, sitron timian, parsille og løpestikke - det var det jeg hadde i hagen som passet.

Jeg valgte mest rosmarin, litt, sitron timian, parsille og løpestikke – det var det jeg hadde i hagen som passet.

Jeg glemte å ta bilde da retten var ferdig. Vi var så sultne og det luktet så godt hos oss. All næring og all kraft fra matvarene var i den gryten.

Her er maten nesten spist opp - det var da jeg kom på at jeg egentlig skulle ta bilde av den ferdige maten.

Her er maten nesten spist opp – det var da jeg kom på at jeg egentlig skulle ta bilde av den ferdige maten.

Så maten var ferdig da vi kom hjem, den var litt «finere» enn vanlig og jeg brukte ikke masse tid på å tilberede den. Perfekt søndagsmat.

Det finnes mange oppskrifter på internett med leirgryte-mat.

Slik ser leirgryten ut med lokk:

Leirgryte

Vakre løfter

Videre i skriften i det samme kapittelet står det:

15  Og i den grad dere gjør dette med takksigelse, med glade hjerter og blidt åsyn  ……………………. men med et frydefullt hjerte og blidt åsyn —

  16  sannelig sier jeg, at i den grad dere gjør dette, skal jordens fylde være deres, dyrene på marken, fuglene i luften og det som ferdes i trærne og beveger seg på jorden,

  17  ja, urtene og de gode ting som kommer av jorden, enten til mat eller klær, til hus eller låve, til frukthaver, haver eller vingårder,

  18  ja, alt som kommer av ajorden i sin egen årstid, er skapt for å være til gavn for mennesket og for å brukes av mennesket — både for å behage øyet og glede hjertet,

  19  ja, til mat og klær, til smak og lukt, til å styrke legemet og opplive sjelen.

  20  Og det behager Gud at han har gitt alt dette til mennesket; for i denne hensikt ble de skapt, for å brukes med måte, ikke med overdådighet og heller ikke ved tvang.
L&P 59: 15-20

Legg igjen en kommentar

