Skip to content

Svenskehandel – november og septembermål i hus

november 17, 2011
30 pk gjær, frø, nøtter, bakepulver osv.

Full fart tur til Sverige på tirsdag. Full handlevogn og hele matvarelagerets  novembermål i boks.

Jeg velger noen ganger å dra til Sverige fordi maten er en del billigere samt den norske kronen er sterkere enn den svenske – jeg betalte 4200,- SEK som er ca. 3580,- NOK og da fikk jeg veldig mye for pengene.

Først og fremst novembermålet –  
3 mnd matvarelager.

15 kg speltmel fin (en slags hvetemel)
4 kg speltmel grov
3 kg havregryn
500 g havsaltsalt (hadde 1,5 kg i fra før)
30 pk tørrgjør
Hasselnøtter 3 pk
2 pk gresskarfrø (de var litt dyre)
2 pk solsikkefrø
2 pk linfrø (krossede)
1 boks vaniljesukker (hadde en fra før)
(Bakepulver hadde jeg masse av)

Forrige mnd mål (dvs septembermål) så skulle jeg ha 6 kg grønnsaker for 3 mnd. Jeg har prøvd å ha gulerøtter og kålrot i kjelleren men det gikk ikke så bra. Litt for varmt i matboden – men ypperlig for poteter. Så jeg kjøpte en del frosne grønnsaker også. Jeg har jo forvellet grønnsaker selv før og fryst ned, men slik ble det ikke å år. Så nå er matvarelagermålet for September også fullført – sent men fullført.

Nå må det bakes brød hjemme hos oss for at vi skal kunne rotere disse varene uten at de blir for gamle. Mannen sa at han ville gjerne lære seg å bake brød. «Da kan jeg eksprimentere litt med hva som er godt», sa han. Da så jeg for meg to senarier: 1. Masse deilig forkjellige brød som blir baket og jeg slipper å gjøre det alene – og 2. Masse misslykkede brød lagd av den dyrebare speltmelet (er jo en del dyrere en vanlig hvetemel). Jeg ønsker meg senario 1, så da velger jeg å tro på den og ønske meg det. Hvis – eller jeg burde vel si når Mannen baker brød skal jeg i alle fall legge inn et blogginnlegg her om det.

Ellers så handlet jeg videre i Sverige varer som vi allerede har brukt i fra matvarelageret som kjøttdeig, kyllingfileer, pålegg, indrefilè av svin, kjøttboller, litt bacon,  3 krukker svensk sommerhonning (nydelig og mild), 3 esker adzukibønner (en av mine favorittbønner), 6 x 3 mais på boks, stor boks med Kanel og masse forskjellige krydderglass (en gave jeg skal gi bort), 5 kg basmatiris, rødbeter og sylteagurk på glass, annanas i skiver på boks, med mere. Bare for å vise hva jeg bruker å kjøpe i Sverige.

Litt julestemning ble det også. Papperkakehjerter og den de besta julegløggene jeg noen gang har smakt. Norsk julegløgg kan gå hjem og legge seg – etter å ha smakt denne.

Legg igjen en kommentar

