Skip to content

«Anderledelsesdag»: Å holde hviledagen hellig – mer aktuelt noen sinne i den moderne verden vi lever i.

mars 18, 2012

Søndag er blitt den beste dagen i uken for meg, fordi jeg har tatt den avgjørelsen at den skal være en «hviledag», og at den skal «holdes hellig».
Fordi vi lever i en verden hvor det er mange ting som skjer og det er mye «støy» rundt oss, er denne dagen blitt som et pusterom, en oase i en ellers travel uke, og det gir nye krefter og energi for en ny uke.

Dette er for meg å holde Guds hviledag hellig:
Ikke gjøre husarbeid, bare enkel matlaging/kanskje en fin (men enkel) søndagsmiddag.
Ikke gjøre noen praktiske oppgaver i hus, hage eller med bilen.
Ikke handle. (Du verden så mye tid det går med bare på å handle mat!)
Ikke trene eller drive med sport.

Om så klesvasken ligger, listen i taket er ikke malt, eller at bilen skulle vært vasket, så skjer ikke det på søndag hos meg fordi jeg allerede har bestemt meg for å ikke gjøre slike ting. Ellers i uken henger alle hverdagsoppgavene og jobb over meg fordi de er alltid til stedet i en evig rundans. Er en oppgave ferdig, venter en annen og når den er ferdig må man gjøre den første oppgaven en gang til. Slik er hverdager. MEN SØNDAGER er ikke slik fordi jeg har valgt bort alle slike hverdagsoppgaver utenom det aller nødvendigste, så da er det få ting som henger over meg.

Jeg vet at det er en utfordring hvis man har småbarn eller mange barn, fordi man må finne på alternativer til hverdagen for dem. Men barn oppdager fort at dette er en «anderledelsesdag» hvis man gjør det til en «anderledelsesdag». Det vil vi som foreld, og barna, få igjen for senere i livet.

Planlegging
Litt planlegging må til som å handel nok mat til hele søndagen, passe på at vi har rene klær vi skal bruke på søndagen. Andre har sikkert andre ting de må planlegge.

Hva gjør jeg på søndag:
Hvis jeg er ekstra sliten, slapper jeg bare av
Dekker med hvit duk – deilig høytidsfølelse
Går i kirken
Undervise en klasse
Gå en tur med familie, venner eller alene (fint å tenke da).
Sover middag
Besøker andre menigheter (en del av kallet mitt for tiden)
Arbeider med «kirketing»
Driver med slektsforskning
Prater med mannen min
Prater med moren min
Prater med barna mine
Invitere folk på søndagsmiddag
Leser
Studerer skriften

Som dere ser gjør jeg mange ting på søndag, men jeg gjør ikke alle disse tingene samtidig. Jeg velger ut noen av dem.
Et klokt menneske sa til meg en gang:
«Å slappe av eller å ha ferie er å gjøre ting du ikke gjør til vanlig»

Det som gir meg aller mest er når jeg greier å fylle meg opp åndelig, fordi da har jeg virkelig fått hvile i fra hverdagen og verden rundt meg, bygget meg følelsesmessig opp, samtidig at jeg (føler jeg selv) har «hold hviledagen hellig».

Dette er min måte å fylle meg opp åndelig:
Lytte til oppløftende musikk. For meg er det klassisk musikk og the Mormon Tabernacle Choir (de har en veldig spesiell ånd med seg)
Studere evangeliet og de skriftene vi har, Bibelen,  Mormons bok et annet vitne om Kristus, Lærer og Pakter og Den kostelig Perle.
Gå i kirken å ta del i nadverden
Lese oppløftende bøker
Gjøre noe for andre
Gjøre noe for noen som virkelig trenger oss
Snakke med familien min, spørre hvordan de har det, lytte til dem
Gjøre «kirkearbeid» – som er en del av mitt kall/virke i kirken vår.
Drive med slektsforskning

Igjen gjør jeg ikke alt dette hver søndag, men jeg velger ut noen av de. Jeg er heller ikke like «flink» hver søndag å fylle opp åndelighetstanken, men jeg prøver og noen søndager er bedre enn andre.

Jesus helbreder en kvinne på sabbaten

Dette er hva Jesus Kristus mitt forbilde og min frelser gjorde en søndag. Se lukas 13:10-16 

Alle burde gjeninnføre søndagen som en dag da man gjør andre ting enn ellers i uken, ingen praktiske hverdagsting (selv om du ikke har vasket huset før den uken) og samtidig fylle opp sitt åndelig jeg! Jeg tror alle som vil prøve dette vil se hvordan det vil innvirke på livet sitt og på familien deres.

5 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    mars 19, 2012 11:58 am

    Vi spiller mye spill med familien på søndag ettermiddag. Det er fint å gjøre ting sammen, når uken ellers er så opptatt og alle er hver for seg.
    Søndag kveld er også en koselig tid for kakao med krem!

  2. Linda C. Hagen permalink
    mars 19, 2012 12:39 pm

    Ja, takk og pris for en hviledag, det er virkelig undervurdert. Alle trenger å hvile litt. Eller rett og slett ikke gjøre husarbeid og sånne ting uten å få dårlig samvittighet. Det er deilig, det:)

Trackbacks

  1. Søndagsoppmuntring « Fremtidsrettet livsførsel
  2. Mat i enkelhet – mat i leirgryte | Fremtidsrettet livsførsel
  3. Havner ditt mentale velbefinnende i andre rekke? 23 gode hverdagsråd. | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

