Gå til innhold

Hvordan lage eplesaft i saftkoker

oktober 5, 2011

Å leve et fremtidsrettet liv er det jeg har lært i kirken vår og det å ta vare på og utnytte hva hagen gir meg er en del av det. Skriftstedet nedenfor får meg til å bli så glad og taknemlig – ja for bare et eple.

18  ja, alt som kommer av jorden i sin egen årstid, er skapt for å være til gavn for mennesket og for å brukes av mennesket — både for å behage øyet og glede hjertet,

  19  ja, til mat og klær, til smak og lukt, til å styrke legemet og opplive sjelen.

  20  Og det behager Gud at han har gitt alt dette til mennesket; for i denne hensikt ble de skapt, for å brukes med måte, ikke med overdådighet og heller ikke ved tvang.
L&P 59: 18-20

Eplesaft

Vi har som sagt et epletre i hagen som gir mye frukt og hvert år så lager vi eplesaft. Hovedgrunnen til at vi lager saft av mesteparten av eplene er at det er så lettvint. Jeg trenge ikke skrelle eplene.

Jeg bare deler eplene i 4  og slenger de oppi saftkokeren, med stilk og steiner og alt. Er det markhull eller noen stygge deler på eplene skjærer jeg de også bort. Så det er de minste og styggeste eplene som går til saft. Når eplene er helt møre hjelper jeg litt til ved å stappe, mose eplene mot bunnen av saftkjelen. Etterpå heller jeg saften i en kjele og koker opp med litt sukker – smak til med 1-2 ss først. Jeg bruker rørsukker. Ta gjerne litt mer i hvis den er for syrlig eller sur.

Det går også an å kjøpe nett med billige epler og lage saft på samme måte.

På vår lokale fretex bruktbutikk finnes det flere slike saftkokere.

Saftkokeren min.

Den er i tre deler.
Den underste gryten har masse vann som koker.
Gryte nr. 2 er en tett gryte som har et rør i midten som frakter damp opp til gryte nr. 3.
Gryte nr. 3 hvor alle eplene ligger er som en grov sil.

Dampen kommer opp i midten gjennom et hullete rør, og saften renner ned i gryt nr. 2. Saften kan føres ut gjennom den røde gummislangen.

Denne bildekrusellen krever javaskript.

8 kommentarer leave one →
  1. HIldebill permalink
    september 11, 2012 12:17 pm

    Blander du inn benzoat eller noe annet konserveringsmiddel i safta?

    • september 11, 2012 3:29 pm

      Jeg blander ingen konserveringsmidler i saften. Jeg fryser den ned på flasker og da trenger jeg ikke det.

  2. Yngvil permalink
    september 15, 2012 1:42 pm

    Men er det egentlig nødvendig å koke opp saften etterpå? Jeg har aldri lagd eplesaft, men med rips legger jeg sukkeret lagvis sammen med bæra. Når saften er rent ned heller jeg det rett på rene flasker som ligger i ovnen på 100 gr. Lagrer kjelleren, fryser ikke ned. Har aldri hatt problem med mugg. Tror du ikke samme metode kan funke med epler?

    • september 16, 2012 5:42 pm

      Jeg koker opp eplesaften etterpå fordi jeg har i sukkeret etterpå, men det høres jo fornuftig ut å kunne legge sukker i lag i saftkokeren. Jeg har aldri prøvd å lagre eplesaft i kjelleren, fordi jeg husker vi fikk mugg i saften hjemme da jeg var barn. Jeg hadde prøvd begge deler så får du se hvordan det går. Lykke til.

Trackbacks

  1. Høsting av epler – hva gjør jeg så med eplene? | Fremtidsrettet livsførsel
  2. Oppbevaring av epler – tørking i komfyren din | Fremtidsrettet livsførsel
  3. Jeg rakk ikke å trene i dag!!! | Fremtidsrettet livsførsel
  4. Hjemmelaget eplesaft og eplemos m/honning | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar