Skip to content

Løpestikke mot urinveisinfeksjon

oktober 3, 2011

Løpestikkeblader som trekker til te

Jeg har en urteplante i min hage som heter Løpestikke. Jeg liker den ikke – synes den er litt stram og sterk i smaken så jeg bruker den sjeldent. Planten er også stor og tar mye plass, så jeg tenkte at den vil jeg ikke ha neste år, men nå tror jeg den er blitt min beste urtevenn.

Det siste året har jeg vært plaget med urinveisinfeksjoner. På søndag var jeg skikkelig plaget igjen og trodde jeg måtte på legevakten. Jeg har alltid tranebærpiller og tok de som mens jeg drakk mye. Men det hjalp ikke. Jeg gikk på nettet for å finne kjærringråd mot urinveisinfeksjon. Der sto det at te av Løpestikke skulle være godt mot urinveisinfeksjon. Jeg var villig til å prøve alt, så ut i hagen, klippe av noen stilker. Brukte så blader som tilsvarer 1 ss og helte kokende vann over. Etter noen minutter silte jeg av bladene i en tesil. Teen smakte faktisk ikke så verst. Mye bedre enn jeg trodde. Jeg drakk ca 6 kopper med Løpestikkete den dagen og da senkvelden kom var jeg så mye bedre. Mandag morgen våknet jeg helt fint.

Jeg regner med at ikke bare Løpestikken gjorde meg frisk – det var nok en blanding av masse veske, tranebærpiller, en bønn til min Himmelske Fader og selvsagt min nye urtevenn Løpestikke.

Så fra nå skal jeg alltid ha løpestikke i min hage – se nednfor for flere medisinske gode grunner for å ha og bruke Løpestikke.

Oppskrift på urtete:
1 ss friske urter eller
1 ts tørkede urter til hver kopp.

Løpestikke i fra hagen vår

Om Løpestikke:
Hele planten dufter og smaker ganske sterkt. Den er sterkt aromatisk og inneholder eterisk olje og organiske syrer. Brukes til vanlig i frisk tilstand, men kan også tørkes og fryses for senere bruk.

Medisin: Løpestikke er en gammel medisinplante som har blitt brukt mot mange plager, f.eks. oppblåst mage, gikt og urin- og menstruasjonsplager.

Mat: Som krydder har planten vært brukt til fisk for å dempe fettsmaken. Den er god i supper, sauser, salater og til høns og kylling. Tørkede frø kan brukes i brød, i varme potetsupper og i osteretter.
(kilde: NRK, hage)

Legg igjen en kommentar

