Skip to content

Høsting av epler – hva gjør jeg så med eplene?

oktober 1, 2013
Epler på epletreet vårt

Epler på epletreet vårt

Jeg har kun ett epletre men til gjengjeld gir det meg en stor eplehøst med ca 80 lite epler nesten hvert år. Desverre så er flesteparten av eplene små. Jeg vet det er mange som har epler i hagen eller kan få tak i epler. Men hva gjør vi med eplene våre – store eller små?

  1. Hvis jeg ikke orker/greier å få plukket eplene?
  2. Hvordan oppbevare eplene?
  3. Hva kan vi lage av eplene?

1. Hvis jeg ikke orker/greier å få plukket eplene?
«Inviter til epleslang»
Her om dagen kom jeg over en artikkel i lokalavisen om at en blogger hadde invitert byen til epleslang. Dette for at eplene ikke skal råtne bort. Det er flere som synes at det er et ork/eller at de ikke greie/har tid til å få plukket eplene sine. Derfor er det nå kommet et forslag om «eplenes dag» hvor de som ønsker å plukke epler kan gjøre det i hager som eiere åpner opp for plukking. SUPER IDE – ingen dårlig amvittighet for at du ikke har plukket eplene dine i år.

Det er også opprettet en egen facebookside for hvor folk inviterer til «epleslang» i sine hager.

2. Plukker gjerne med er ikke så flink/orker ikke lage noe av de
Da kan du levere eplene inn til folk som lager eplemost f.eks. Askim frukt- og bærpresseri.

3. Hvordan oppbevare eplene?’
Når jeg plukker eplene ned fra trærne legger jeg de store/fine eplene i en bøtte og de små og ikke så fine eplene i en annen bøtte. De  små eplene bruker jeg til å lage eplesafte fordi da trenger jeg ikke å renske eller gjøre noe annet med eplene enn å skjære de i fire. Se blogginnlegget mitt om «Hvordan lage eplesaft i saftkoker»

Saftkokeren min

Saftkokeren min

Fine og litt større epler oppbevarer jeg i kjelleren i fruktkassene som jeg kjøpte på en daglivarehandel en gang jeg kjøpte masse jordbær. Disse fruktkurvene lar luften komme til. Jeg bruker å ha epler gjennom hele vinteren i disse, men jeg må noen ganger sortere og ta ut noen epler som begynner å råtne litt – slik at de ikke smitter de andre.

Noe av eplehøsten i år

Noe av eplehøsten i år

Man kan også skjære opp forvelle og fryse biter av eple, hermetisere epler (på Norgesglass) eller tørke epler. Disse måtene å oppbevare epler på skal jeg komme tilbake til i senere blogginnlegg denne eller neste uke.

4. Hva kan vi lage av eplene?
Mine favoritter er eplesyltetøy m/honning,  eplesaft, eplekake, eplepai og tilslørte bondepiker. En venninne av meg brukte å lage , «apple butter» .

GOD EPLEHØST!

18  ja, alt som kommer av jorden i sin egen årstid, er skapt for å være til gavn for mennesket og for å brukes av mennesket — både for å behage øyet og glede hjertet, L&P 59: 18-20

Epler fra hagen

Epler fra hagen

4 kommentarer leave one →
  1. yvonne permalink
    september 22, 2016 10:46 pm

    Hei. Kjempebra blogg 🙂 Hvordan følger jeg deg? Får bare opp spm om hva min blogg skal handle om på registreringen..hehe

Trackbacks

  1. Oppbevaring av epler – forvelling så i fryseren | Fremtidsrettet livsførsel
  2. Jeg rakk ikke å trene i dag!!! | Fremtidsrettet livsførsel
  3. Hjemmelaget eplesaft og eplemos m/honning | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

