Skip to content

Oppbevaring av epler – tørking (i stekeovnen) så på Norgesglass

oktober 5, 2013
Tørking av epler i min gamle etekeovn.

Tørking av epler i min gamle stekeovn.

Tørking av matvarer hører til en av de eldste konserveringsmetoder. De fleste råvarer kan tørkes. Ved tørking minskes  vanninnholdet i matvarene og derved forhindres mikroorganismenes sin skadelige  virksomhet i maten. For grønnsaker og urter er tørking en ideel metode, også for en del frukt.
Det er en god ide å tørke ved lave  temperaturer, slik at ikke varen blir tørket ut for mye og fort.

Her kan du se hva jeg gjør når jeg tørker epler:

HPIM2000

Disse eplene ville jeg tørke en del av og lage eplesaft av resten.
Vi rensket eplene, tok ut kjernen og skjærte de i ringer, hvordan tørke frukt og grønsaker se Tørking.

HPIM2001

Vi rensket eplene, tok ut kjernen og skjærte de i ringer, hvordan tørke frukt og grønsaker se Tørking.

HPIM2002

Først hengte jeg opp epler i ringer.

HPIM2003

Så la jeg en rist oppå med epler også. Under har jeg satt noen skåler hvis det renner litt saft av eplene. (Noe det vanligvis ikke gjør)

Det var lettest med de som var på risten. Neste gang tror jeg at jeg skal legge alle på rist. Jeg har også tørket på snor over varmovn eller vedovn. Det fungert også, men det tok noen dager.HPIM2005

Dette er noe av det beste snackset jeg vet om. Jeg tilsetter ikke eplene noe, og jeg forkoker de ikke.

HPIM2006

Jeg oppbevarertørkede epler på store Norgesglass.

Legg igjen en kommentar

