Skip to content

30 leketips for nybegynnere!

april 16, 2012
Her spilles twister

Vi blir glade og kreative av å over å leke. (Se også mitt inlegg om å kle seg ut)
Glede smitter, glede gir bedre helse, glede gir bedre psyke, glede gir trivsel og glede gir overskudd til å være der for andre.

«Vær glad i livet fordi det gir deg anledning til å elske og arbeide og leke og se opp på stjernene.»
(Henry Van Dyke)

Nedenfor er tips til forskjellige måter å leke på. «Betrakt dem som kreativ medisin – en om dagen!»
  1. Bruk en hel time på en lekeplass.
  2. Kjøp oljemaling og et lerret, og mal et selvportrett.
  3. Skli nedover gelenderet på jobben.
  4. Ta med deg en sprettball eller en tennisball i lommen, og bruk den når du har tid.
  5. Lek gjemsel.
  6. Kjøp masse smågodt og plasser den rundt omkring i huset. Ikke si noe til dem du bor sammen med.
  7. Skriv et dikt.
  8. Øv deg på å uttale navnet ditt baklengs.
  9. Lær deg å sjonglere med tre baller.
  10. Tegn drømmebilen din eller drømmehuset ditt.
  11. Ikke tråkk på streker eller kumlokkene på vei til jobben.
  12. Legg et puslespill.
  13. Ha en sang og lyrikk-kveld. Be dine venner ta meg yndlingssangen/diktet sitt- eller noe de har lagd selv og fremfør det.
  14. Finn frem det gamle krokketspillet og inviter alle vennen dine på hagefest.
  15. Kle deg ut å gå i butikken (det har jeg faktisk prøvd på vei til et klesegut-party – artig var det!)
  16. Spill rollespill, med familien.
  17. Mal egg til påskefrokosten selv når du er voksen.
  18. Prøv å slå hjul eller stupe kråke på stuagulvet (Ikke du Mannen du er for lang og vi har ikke stor nok åpen plass i stua:-))
  19. I et selskap foreslå at alle skal hviske i et kvarter.
  20. Ha putekrig.
  21. Spille spill.
  22. Spill Minneleken. Legg ti ting på et bord. La alle se på bordet i 20 sekunder, dekk til tingene med duk og se hvor mange ting dere kan huske.
  23. Trekk ut TV-ledningen i 24 timer.
  24. Øv inn en tryllekunst, og framfør den unde lunsjen neste dag.
  25. Lag ti papirfly, se hvilket som flyr best, og lag et enda bedre fly.
  26. Prøv å ikke bruke ordet «JEG» en hel dag.
  27. Sett papirkurven i andre enden av rommet å prøv å treffe den.
  28. Lag tivoli og inviter venner og arbeidskolleger.
  29. Kjøp et miniakvarellskrin og blokk for å ha i veksen – mal ved anledning.
  30. Neste gang du kjører barna på en aktivitet – fotball eller skiheisen – bli med!

Ha du noen leketips?

Kilde: «Stigs bok om krestivitet» av Stig Hjerkinn Haug. Schibsted forlag 2002

6 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    april 16, 2012 10:13 am

    Jeg har prøvd noen av disse! Kjempeviktig å leke – så flott innlegg om noe som jeg brenner for. Jeg var en gang på Joker og handlet med full «bie-kostyme» på. Det var morsomt. Mitt forslag er: ta med sovepose og kakao og gå ut og se på stjernene en vinternatt.

    • april 16, 2012 9:56 pm

      Ja Heidi du er leken, artig å høre om alt du finner på også. Jeg skulle gjerne sett deg med biekostyme på butikken. He, he. Skal prøve det med sovepose og kakao med stjernetilbehør. Høres helt herlig ut og skikkelig romantiskt.

  2. Linda C. Hagen permalink
    april 16, 2012 11:18 am

    KJempegode tips! Det er viktig å ha det moro!
    Dukketeater er også gøy! Og å trene, danse. Man kan ha idrettsdag hjemme. Det har vi hatt, med høydehopp, lengde hopp osv. Det er gøy og det kan voksne også gjøre.
    Koselig innlegg!

    • april 16, 2012 9:58 pm

      TV-kjøkken høres skikkelig morsomt ut. Du synes du ser Stein å jeg lage TV-kjøkken og hoppe lengde:-)
      Forresten så holdt jeg mye på med dukketeater som liten. Jeg både lagde dukker, lade scene, var alle stemmene og mor måtte komme å være publikum. Det fikk jeg skikkelig lyst til å gjøre igjen.

      • Linda C. Hagen permalink
        april 16, 2012 10:22 pm

        hehe, ja jeg kunne gjerne tenkt jeg å se dere leke tv-kjøkken, hahaha!
        Dukketeater er alltid moro. Bruker det på hjemmeaften noen ganger og da tar det helt av, hoder på altfor legne, for alle vil jo lage et lite show:)

  3. Linda C. Hagen permalink
    april 16, 2012 11:19 am

    En annen ting jeg har lært av en venn, er å leke tv-kjøkken når du lager mat. Det er komisk og morsomt: » Så tar jeg to egg og pisker godt….» hehe

Legg igjen en kommentar

