Skip to content

Det er solskinn i min sjel i dag

april 15, 2012

Slik begynner en sang vi sang i kirken i dag. Hva glede og lykke er og hvordan vi mennesker kan oppnå mer lykke og glede, har opptatt tankene mine i flere år. Jeg blir ikke lei av å tenke på det og å obserevere dette, både hos meg selv og andre. Jeg kunne ha skrevet ned mye av det jeg har tenkt på og opplevd, men jeg forstår at mye av disse tankene er er personlige og må oppleves personlig. Alikevel ser jeg at noe er almenngyldig også.

Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg har forstått at det jeg har trodd og opplevd som glede før ikke har vært det, men har vært en mer forbigående følese av fryd. Som også er godt å oppleve, men den er ikke varig og kommer og går. Mange jakter febrilsk på denne fryden fordi den får oss til å føle godt, ogå  føle oss levende. Jeg bruker ordet » jakte febrilskt» fordi den er som sagt ikke varig og vil aldri bli det. De som derfor hele tiden ønsker å føle denne fryden mer varig eller hele tiden, vil ikke finne det, men bli sliten og gledesløse i sin jakt.

Teksten i sangen » Det er solskinn i min sjel» forstsetter med at det er vår i sjelen og lykke i sjelen p.g.a.  nærheten til Jesus Kristus og velsignelsene det gir oss. At vi er lykkelige når vi er nær han. Det er nok hovedoppskriften min på å være glad, lykkelig å ha solskinn i MIN sjel. Særlig fordi jeg har opplev begge deler – å jakte febrilskt på fryden og å ha/oppleve en dyp varig glede som jeg fortsatt føler selv om jeg er lei, meg eller trist pga. ting som skjer rundt meg eller inne i meg.

Det høres ut som et paradoks å kunne føle en dyp glede og alikevel være lei og trist. Men pga. av Jesus Kristi forsoning og offer, og et ønske om å være nær ham opplever jeg dette hver dag.

Har du solskinn i din sjel i dag?

One Comment leave one →
  1. Heidi permalink
    april 15, 2012 7:58 pm

    Det er riktig det du forteller. Med evangeliet kan man føle godt selv om det ikke er den beste dagen. Å ha solskinn i sjelen er en veldig god følelse.

Legg igjen en kommentar

