Skip to content

Du blir hva du omgir deg med!

april 22, 2012

Jeg leste en gang et sitat som sa: » Du blir hva du spiser!» Det fikk meg til å tenke på at du blir hva du putter inne i deg, dvs hva jeg putter inn i meg av mental eller åndelig «føde» også.

Jeg har opplevd og opplever stadig folk jeg kjenner har fylt på eller fyller på med «negative ting». Jeg setter negative ting i kursiv fordi det kan være alt i fra fokusere på det man ikke kan/greier, dårlig musikk, negative råe filmer til anitilitteratur om den kirken jeg tilhører. (en ting er at man ikke tror på det jeg gjør, men det å gå den andre veien- det er det jeg mener her.) Min erfaring er at da blir man negativ, da føler man ikke bra. Du blir hva du omgir deg med.

Jeg vet jeg forenkler her og at livet ikke er svart eller hvitt, positiv eller negativ, men at vi må leve i paradokset mellom det som er positiv og negativt, samt at alle har hver sin historie å fortelle. Men jeg har prøvd begge deler – fylle livet mitt med negative ting og med positive ting. (igjen rommer positive og negative ting her mye forkjellig). Så jeg VET at for min del når jeg velger å være positiv (vanskleig å være noen ganger selv om jeg har valgt det), leser positiv litteratur,  prøver å omgi meg med mennesker som er for det meste positive (ja, jeg vet at det greier vi ikke å være hele tiden), hører på musikk som bringer gode og positive følelser i meg, søker aktiviteter som bygger meg opp, da blir jeg det jeg omgir meg med. Positiv og full av glede og tålmodig mot mine nærmeste.

En god test på om det du omgir deg med er bra for deg og din familie, er hvordan oppfører deg mot dine nærmeste etter at du har omgitt deg med en type mennesker, eller litteratur, bøker, filmer og ativiteter. Får den tingen du nettopp har omgitt deg med eller utført, til å behandle deg selv dine nærmeste med tålmodighet, glede, positivitet og kjærlighet, eller får det deg til å være utålmodig, negativativ og irritert.

Det er så mye negativitet i verden rundt oss og livet kan være så hardt innimellom, så derfor velger jeg og søker så hardt jeg kan, det som er positivt, og som gjør meg mer kjærlig mot min familie og meg selv.

2 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    april 23, 2012 8:35 am

    Så riktig! Jeg tenker også på at det er viktig å ha positive ting i rommene i hjemmet og ikke minst hva som man henger på veggen. Du er flink til dette. Det som henger på veggene – og som vi ser på hver dag, mer eller mindre bevisst – påvirker oss.

Trackbacks

  1. Gode nyheter og positive historier! « Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

