Skip to content

Rense blåbær, tyttebær etter plukking – på 4 måter

oktober 2, 2013

Blueberries with leavesPå jobben i dag hadde en av mine kolleger med seg noen blå bær vi skulle smake på. (Han har med rett som det er noe spennende.) Vi trodde først det var blåbær, men det var som bitte små plommer som fikk munnen til å snurpe seg. Det viste seg at det var slåpetornbær. Det fikk oss til å snakke om skogsbær og bærplukking. Jeg fortalte at jeg som liten synes det var så fint å gå i skogen å plukke bær (tyttebær og blåbær) med bærplukker, men jeg misslikte sterkt å sitte å rense alle bærene vi hadde med hjem. Det var en kjedelig å langtrukket jobb.

Pga. av mitt inlegg så fikk jeg masse tips om hvordan å rense bær som hadde blitt plukket med bærplukker.

1.Bruk en bærplukker med rist inni, så kan du riste på den før du har i bærene i bøtten du plukker i.

Bærplukker fra Morene.no

Bærplukker fra Morene.no

2. Bærrister som du legger bærene i og ruller rundt som en gullgraver som vasker gull. Risten holder tilbake bærene og slipper gjennom blad og kvist.

Bærrist fra Biltema

Bærrist fra Biltema

3. Legg et fuktig håndkle på et skråplan – f.eks. baksiden av et brett, hvor bærene ruller ned og bøsset ligger tilbake.

Så kommer min favoritt – ante ikke at det fantest en gang og før vi hørte min kollega med slåpetronbærene begynte å fortelle om det. Han sa: » Du kan ta støvsugeren….» og før han fikk sagt mer så lo alle damene godt – vi trodde ikke helt på det vi. «Dere kan le», sa han, «men dette er fakta, nå skal dere høre:

4.  Det er en bærrenser med trakt og rør som støvsugeren festes til. Renseren på bildet nedenfor skal til bordkanten, koble til en støvsuger, helle i bærene og la deg imponere! Blader og annet rask forsvinner inn i støvsugeren mens bærene går rett gjennom renseren.

Bærrenser fra Jula

Bærrenser fra Jula

Bærenser i fra sivilingeniør Gisle Krigsvoll AS

Bærrenser i fra sivilingeniør Gisle Krigsvoll AS

No comments yet

Legg igjen en kommentar

