Skip to content

Beredskapslager – hindringer inne i meg selv

januar 28, 2012
Aktiv hjerne – indre fred?

I de første årene da jeg begynte med å opprette et matvarelager for min familie, ble jeg helt overveldet av ikke bare omfanget av et slikt lager (1 års lager) som vi skulle kunne leve av og like det vi spiste, men også hvordan vi skulle få dette til å fungere.

Her er de hindringene jeg møtte inne i meg selv.
For overveldende et stort prosjekt
Hvordan og hvor skulle jeg få plass til alt
For liten kunnskap om matvarene
For liten kunnskap om rotering og bruk
Hvordan skulle jeg greie å ha nok penger?
Hvordan skal jeg greie å organisere alt dette?

Etter en stund var mange av de samme hindringene inne i meg der fremdeles. Hvordan kunne dette være mulig når jeg gjorde slik som Herren i sin kjærlighet til meg og min familie, ville at jeg skulle gjøre? Hva gjorde jeg feil? Og hvorfor strevde jeg med slike følelser fremdeles? Jeg synes ikke det jeg hadde fått til var bra nok.

Jeg så manglene i mitt beredskapslager mer enn hva jeg hadde fått til. Det var faktisk slik også. Det var flere ting som jeg ikke hadde fått til, enn de jeg hadde fått til, enda jeg hadde prøvd et helt år.  Så igjen ble jeg helt overveldet av omfanget av et slikt prosjekt. Så hva gjorde jeg for å få bort disse indre hindringene mine? Hva var nøkkelen(e) til å få en indre fred når jeg strevde med alle disse tankene og ikke minst når matvarelageret vårt var langt i fra perfekt?

Etter som tiden har gått, da mener jeg mer flere år, og jeg gradevis lærte mer og mer, begynte jeg å få det til. I dette var det læring og mestring, litt etter litt. Jeg hadde vært for utålmodig med meg selv, hatt et for stort mål (1 år isteden for 1 måned eller 3 måneder), og jeg haddde ikke nok kunskap. (Mer kunnskap fikk jeg gjennom å lese og lytte til andre)

Nøkkelen til indre fred

Dette er mine nøkler til å få indre fred istedenfor indre hindringer:

«….Han vil gi de trofaste linje på linje og bud på bud og ved dette vil jeg teste dere og prøve dere» (L&P 98:12)

«Bud på bud, regel på regel, litt her og litt der» (Esaias 28:10)

Be til vår himmelske Fader om hjelp.

«Søk lærdom ved studium og også ved tro» (L&P 109:7)

Møt de som brenner for dette flere ganger gjennom årene!

«Begynn i det små, ….. og arbeid gradevis mot et rimelig mål» (Gordon B Hinckley)

«Overdriv ikke» (Det første presidentskap)

«Tiden er en venn!» (meg selv)

One Comment leave one →
  1. Heidi permalink
    januar 28, 2012 2:49 pm

    Gode visdomsord. Takk for at du skriver denne fine siden.

Legg igjen en kommentar

