Skip to content

Hvorfor er det best å bygge opp et matvarelager sakte?

november 23, 2011

35 år gamle korntønner i mitt matvarelager som jeg har fått i fra min mor. Ikke noe problem å bruke dette kornet fremdeles

Helt siden jeg hørte om matvarelager/beredskapslager som barn har jeg sett og hørt tips om hvordan vi skal få til et matvarelager.

Da jeg var liten var det å ha basisvarer for minst 1 år som var målet. Dette ble det forkusert mye på for 30-40 år siden. Så mange kjøpte inn flere tønner med korn, flere kg sukker, flere liter vann og ikke minst tørrmelk. Dette sto og sto i boden og ble ikke rotert noe særlig – utenom når mor hadde lært å lage kornkarbonader eller lignende på hjelpeforeningen.

Alikevel er jeg så glad for å ha opplevd denne begynnelsen på matvarelageret. Det gav meg et ønske om også å følge dette programmet fordi jeg så hvor viktig det var for min mor å bruke penger og tid på dette.

Helt siden jeg stiftet et hjem selv for 25 år siden har jeg prøvd med varierende grad av hell å samle, opprettholde og rotere et matvarelager.
Det jeg har lært er at størst sjangse for å oppnå suksess har vi i vår familie når:

  1. Vi følger en plan for beredskapslager
  2. Begynner i det små med 1 eller 3 måneders fult beredskapslager
  3. Bygger opp sakte men sikkert et beredskapslager etter planen…
  4. …fordi da lærer vi å bruke det vi har i matvarelageret
  5. og da blir det ikke for dyrt
  6. Vi må skrive opp hva vi tar ut av matvarelageret …..
  7. …. for å kunne roterer

Jeg tror fullt og fast på at dette er måten for å oppnå suksess med et beredskap/matvarelager. Når det sakte men sikkert blir en del av hverdagen blir det en livsførsel. Denne livsførselen ved å ha et funksjonelt matvarelager er jo det vi alle ønsker som har lært og tror på at vi skal leve en fremtidsrettet livsførsel.

Avslutter med noen ord i fra det første presidenskap:
«Vi håper dere vil være kloke når dere bygger opp deres forråd av mat og vann og deres økonomiske reserver. Overdriv ikke. Det er for eksempel ikke fornuftig å sette seg i gjeld for umiddelbart å skaffe seg et matvarelager. Med grundig planlegging kan dere over tid bygge opp et hjemmelager og en økonomisk reserve.»

Legg igjen en kommentar

