Skip to content

Dessert av rester – mormors rislapper

november 21, 2012

Ferdiglagde rislapper uten tilbehøret

Min mor var alltid så flink til å bruke rester. Hun hadde rester av ris eller vaniljesaus i det hjemmebakte brødet sitt, eller restene av grønnsakene (godt most). De brødene ble så saftige og gode. Hun lagde også dessert av rester, det være seg ris – rislapper, gammelt tørt brød – brødpudding (min favoritt) med rød saus og makaroni – makaronipudding med rød saus. Slik utnytting av rester er jeg ikke like flink til å huske på selv, men jeg føler så godt når jeg gjør nyttigjør meg rester istedenfor å kaste de. Det er å leve fremtidsrettet – å ta vare på alt som jeg forvalter.

I går bestemte jeg meg for å få en fullstendig oversikt over hva vi hadde av mat her hjemme og utnytte alt som holder på å bli gammelt.

For et par dager siden hadde vi gryterett med ris (fra matvarelagerert). Den risen jeg bruker er brun basmatiris, som er en god brun ris. Jeg lagde som jeg ofte gjør for mye ris, men istedenfor at det denne gangen skulle bare ligge i kjøleskapet til den ble for gammel til å spises, skulle jeg nå bruke den opp.

Så i dag ble det derfor rislapper til dessert – kan brukes som en middag også (ala pannekaker).

Her er  oppskriften jeg brukte i dag:

Mormors rislapper
ca. 200g risgrøtrester (men da bruker jeg bare ferdigkort ris og så har jeg litt mer melk i.
2 SS hvetemel (jeg brukte speltmel)
2 SS melk (jeg brukte litt mer pga av det var vanlig ris og ikke grøt)
1 egg
1 stor SS sukker
1/2 ts kardemomme/kanel

Rør sammen risgrøt (ris), mel, melk, egge, sukker og kardemomme. Stek små flate lapper i smør på pannen.
Serveres varme med bær eller syltetøy.

Jeg serverte disse rislappene varme med jordbærsyltetøy, blåbærsyltetøy, eller sukker, smør og kanel.
Den blir litt sunnere med med ferske bær.

Tørrmelk

Jeg hadde heller ikke melk i huset og da brukte jeg melk jeg lagde fra tørrmelken i matvarelageret. I morgen skal jeg lage hjemmebakt brød med restene av av risen. På søndag skal jeg lage brødpudding med rød saus av gamle brødskiver som ligger å tørker på et fat.

Har du noen tips om gode restemiddager/desserter?

2 kommentarer leave one →
  1. november 26, 2012 3:46 pm

    Min mamma lagde brødpudding av brød som var noen dager gammelt. Hun serverte den varm med vanlijeis. Mmm.
    Jeg bruker kokt ris til å lage «Fried rice». Man steker risen i stekepanne og har oppi kokte grønnsaker, eventuelt skinke, kylling eller reker. Så skyver man risen til siden og heller eggerøre i midten, steker den og blander den i risen. Til slutt smaker man til med salt, pepper og soyasaus. Da vi bodde i Okinawa kunne man kjøpte stekt ris overalt slik som vi har pølseboder og kafeteriaer her i Norge.

Trackbacks

  1. Slipp sløsing – forenkle matvaretyper | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

