Skip to content

Mål / nyttårsløfte – belønning og hjelp med app-en «Lift»

januar 8, 2014
Bare en bit......

Bare en bit……

Et nytt år ar alltid en god start på noe nytt. Jeg har en greie at jeg ikke kan begynne på noe nytt akkurat 1. januar. Det må liksom være en mandag. Så denne mandagen (6. januar) satte jeg meg som mål å ikke spise godteri/snack eller kaker. De to siste er ikke så vanskelig for meg, så det er å ikke spise godteri i en måned som er mitt mål. Aller mest fordi jeg kjenner det så godt på kroppen og jeg får ofte migrene av for mye sukker.

To gode råd og et hjelpemiddel

Uansett hvilket mål man sette seg så tror jeg at mye av fremgangsmåten er det samme. Det er to ting jeg vil vektlegge og så vil jeg skrive om et hjelpemiddel for å nå slike mål.

Nr.1 – Tro at du skal greie det
Uansett om du/jeg kanskje innerst inne ikke gjør det – så snu litt om inne i deg/meg og si til deg/meg selv at du/jeg tror du/jeg greier det
«Tro er å ta det første steget selv om du ikke ser hele trappen» (Martin Luther King. jt

Nr. 2 «Viljestyrken er som en muskel. Den blir utmattet av overbelastning og vokser systematisk ved bruk»
Dette sitatet leste jeg i A-magasinet som kom ut lørdag 3 januar. Der var det en artikkel om en populærvitenskapelig bok om viljestyrke skrevet av Roy Baumeister og John Tierney. Det var mest sitatet jeg bet meg merke i, fordi hvis man skal sette seg for mange mål og gjøre for mye med en gang så går det som oftest dårlig. I mitt liv når jeg mine mål lettest når jeg kan begynne og gjøre ferdig ett og ett. Vokse litt og litt.

Belønningshjelpemiddel – App-en «Lift»
Som en belønning og hjelpemiddel har jeg begynt å bruke app «Lift» .  Har kan du velge mellom mange kategorier, du kan få en «hjelpevenn» hvis det funker for deg, eller du kan være med å få gode råd og gi gode råd, om akkurat ditt mål. Jeg har krysset av på «No Sweets» (Alle disse kategoriene varer i 21 dager. Jeg har hørt en gang for lenge siden at det tar 21 dager for å lage en ny vane.) Jeg vil få påminnelser hver dag og jeg kan sjekke inn hver dag at jeg har fullført mitt mål nok en dag. Artig og verdt å prøve.

Slik ser "Lift" ut på mobilen min

Slik ser «Lift» ut på mobilen min

Det er mange kategorier du kan sette deg (daglige) mål i, på Lift. Noen kan du se på bilde over men jeg kan ramse opp noen flere. Finnes ikke akkurat det målet du hadde tenkt deg, kan du lage et selv.

Et utvalg av kategorier på Lift

  • Trene
  • Drikk mer vann
  • Les
  • mediter
  • Ta multivitaminer
  • Spis frokost
  • Be
  • Bra kroppsholdning (Denne må jeg nok prøve en gang)
  • Spis frukt
  • Våkne kl. 06.30
  • Sov i minst 8 timer (går det an)
  • Rydd
  • Studer
  • Vær utendørs (Fin!)
  • Skriv i 30 min
  • Snakk med minst en fremmed (Fin!)
  • Lytte mer enn snakke (absolutt verdt å prøve)
  • Skriv i dagbok
  • Kald dusj (ikke noe for meg)
  • Øv på musikkinstrument
  • Sykkeltur
3 kommentarer leave one →
  1. januar 8, 2014 8:01 pm

    Så mange fine mål å sette seg – vaner blir det etter hvert når man jobber med det, I årenes løp har jeg hatt mange mål. Noen har jeg nådd og det føles godt og noen har jeg fortsatt på listen og noen har jeg vel kassert. Mål og drømmer er viktig.

  2. januar 9, 2014 12:44 pm

    Ja mål og drømmer er viktige

Trackbacks

  1. Fiken smaker himmelsk ettte en uke uten godteri og snacks | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

