Skip to content

Sløser vi 8 milliarder på julegaver ingen vil ha?

desember 20, 2013

JulegaverPå vei til jobb i dag hørte jeg et innslag på Dagsnytt som omhandlet julegavekjøp. Økonomiprofessor Steinar Strøm sa at vi bruker 8 milliarder på julegaver ingen har bruk for. Han henviste til en studie fra USA som viser at 1 av 5 julegaver som blir handlet inn har ikke mottakerne bruk for – «har null verdi for mottaker».

Sløsing med samfunnets ressurser?
I Norge i år kommer vi til å handle inn julegaver for langt over 40 milliarder kroner (ca 800 kr per person) og 20% av det, er 8 milliarder. Steinar Strøm mener det er sløsing med samfunnets ressurser. Hvis det virkelig er slik som Strøm sier at 8 milliarder kroner i julegaver til julegaver vi ikke bryr oss om, så er jeg veldig enig i at det er sløsing med det norske samfunnets ressurser.

Jeg er ikke i mot julegavekjøping
Når det er sagt så finnes det alternativer som kan være mer fremtidsrettet:

Kjøp det folk ønsker seg
Skriv opp på mobilen eller en notisbok hver gang du hører familie og venner sier noe de ønsker seg.

Finn folks interesser
Vet du at en person er interessert i å lese en viss type genre som f.eks. krim – kjøp en krim bok.

Kjøp brukt
Hvis du da feiler og mottakeren ikke liker din gave så er denne gaven allerede konsumert og sparer derfor samfunnet. Vi hadde en i familien som alltid kjøpte brukt julegaver og de gavene var kjempepopulære. Folk var alltid så spente på hva hun hadde funnet denne gangen. Flott gammel lampe, fint fat etc.

Minimerer gaver per person
Ha bare 1 eller 2 gaver per person. Dette er noe alle må være enige i slik at det noen ikke blir lei seg. Se hva vi skal gjøre med julegaver i år under blogginlegger mitt «Dette skal jeg IKKE gjøre til JUL».

Lag (gjenbruks)julegavene selv
Det morsomste og mest fremtidsrettede er om du greier å lage julegaver av ting du allerede har eller kjøper brukt. En gjenbruksgave. Kanskje du allikevel må kjøpe inn noe, men alt i alt så reduserer dette forbruket.

Gi tid
Etter kommentaren fra Heidi nedenfor fant jeg ut at jeg må jo legge ved hennes forslag til julegave. Gi tid til hverandre. Barnevakt, massasje, en tur med god samtle osv. Se også mitt blogginnlegg om en tid-julegave Spar penger – lag en uforglemmlig (jule)gave selv

Det er sikkert flere måter å redusere julegaveforbruket som jeg ikke har listet opp her, men som er vel så bra.

Uansett så håper jeg alle får en fredfylt og god juletid.

One Comment leave one →
  1. desember 20, 2013 11:39 am

    Så enig. Beste gaver er tid med dem man er glad i.

Legg igjen en kommentar

