Skip to content

Dette skal jeg IKKE gjøre til JUL

desember 10, 2013

Joy love peaceNår du har hodet fullt av en mengde «burde» og «skulle» er det ensbetydende med å gi seg selv kjeft døgnet rundt. Så istedenfor å lage liste over alt jeg burde/skulle gjort til JUL har jeg gått den andre veien og lagd en listen over ting jeg absolutt ikke skal gjøre til jul.

Jeg skal ikke vaske ned til JUL
Det har vært tradisjon i min familie å vaske ned til jul. En skikkelig stor-rengjøring. Jeg tror at når man rengjør vanlig jevnlig så trengs det ikke en storvask og i alle fall ikke før jul. Gjør det i slutten av februar og kall det vår-rengjøring.

Jeg skal ikke lage 7 slag kaker til JUL
Det er flere år siden jeg bestemte av vi skulle bare lage det som blir spist og som alle liker (både å lage og å smake). Så hos oss lager vi i alle fall hjemmelaget marsipanbrød og brente mandler. Ellers så lager mor krumkaker som jeg får. Pepperkakehjerter som jeg kan henge opp får jeg av en annen.

Jeg skal ikke pusse sølvtøy til JUL
Jeg har ikke så mye sølvtøy. Jeg samlet en stund på et sølvbestikk som jeg synes var vakkert, men etter en stund så fikk jeg så dårlig samvittighet av å bruke over 1000,- kr. på bare en kniv. Jeg solgte unna alt sammen og kjøpte noe praktisk istedenfor. Det lille vi nå har av sølvtøy er noen arvede saker jeg er glad i. Mormor pusset alltid sølvtøy til jul, men jeg synes det er litt lekkert med den mørke sølvfargen. Kanskje jeg tørker litt av det med en sølvklut før mor kommer på besøk. (Det er arvesaker i fra hennes slekt).

Jeg skal ikke lage/har ikke lagd adventspakkekalender til JUL
Det ble en dyr og tidkrevende affære da barna var små. Jeg vet at de elsket det, og det var jo koselig, men jeg er litt glad for at det finnes mange alternativer. Bare se hvordan Lindas adventskalender  og min gjenbruksadventskalender.

Vi skal ikke gi julegaver til alle barna vår til JUL
He he – det høres litt brutalt ut, men det er de 6 (1 skal til svigerfamilien sin) av våre barn som skal være hos oss på julaften som har ønsket dette. Vi skal kun lage/kjøpe inn en kjønnsnøytral gave til maks 100 kr. og så skal vi leke en form av «White elephant». De vil heller at vi skal bruke penger på en god middag.

Vi skal ikke ha juleblader i år
Jeg liker å lese juleblader jeg, og i mange år kjøpte vi mange juleblader hvert år. Men de siste julene vi kjøpte juleblader, var det ingen som leste de, fordi de var så opptatt med andre ting. I fjor jul la jeg frem gamle juleblader og ingen kommenterte det en gang. De hadde jo ikke fått lest de før. Men juleevangeliet er jeg for at skal leses hvert år. Det er en god tradisjon jeg vil beholde. Jeg hørte juleevangeliet på nynorsk her om dagen. Vakkert!

Ikke google – «stressfri jul»
Jeg googlet  «stressfri jul» og ble helt stresset over alle de tipsene og alt jeg burde gjøre for å få en stressfri jul.

Hva skal heller vektlegges i julen
Julen for meg handler mer om hvilken stemninger og følelser jeg vil skal være i mitt hjem og hvilke tradisjoner jeg vil ha med meg videre. Min venninne Heidi skriver så godt om det i sitt blogginnlegg « No-Stress Stressful Christmas»

Jeg har forresten http://bloggurat.net/minblogg/registrere/3b8b2081b30bf5a87114cf463c5474814dc6e903 presentert bloggen min på Bloggurat.
http://bloggurat.net/kart/registrere/7509/moss

3 kommentarer leave one →
  1. desember 10, 2013 4:54 pm

    Oj, dette var jo som om jeg skulle sagt det selv. Ikke vaske – det bestemte jeg meg for for hundre år siden, ikke bake syv slag – ja, bare bake det man har skikkelig lyst på (som blir spist), ikke pusse sølvtøy – ja, unngår sølvtøy nettopp av den grunn, ikke dyre adventsgaver, ikke blader. Helt enig. Du er flink å få tankene ned på papir (PC).

    • desember 10, 2013 11:13 pm

      Vi har vel lært litt i årenes løp. Jeg tror det faktisk var deg som kom med rådet på Hjelpeforeningen en gang om å ikke ha storrengjøring til jul. (Litt finere formulert)

Trackbacks

  1. Sløser vi 8 milliarder på julegaver ingen vil ha? | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

