Skip to content

Havner ditt mentale velbefinnende i andre rekke? 23 gode hverdagsråd.

desember 1, 2013

Dagens opptatthet av den fysiske  helsen medfører lett at vår mentale velbefinnende havner i andre rekke.

Blyant i munnen for å stimulere smilemusklene som skaper velvære

Blyant i munnen for å stimulere smilemusklene – skaper velvære

Min erfaring er at det vanskeligste øyeblikket når det er litt tøft mentalt, er å gå fra stillstand (fra å ikke gjøre noe) til å begynne å være i aktivitet (begynne å gjøre noe). Men å begynne og gjøre noe – selv om det kan være tungt og et stort tiltak – gir mer velvære under veis og etterpå, enn du hadde i stillstand.

Likeledes med en person som gjør alt for mye. De må også aktivt gjøre en handling i å skrelle bort unødvendige ting og lære seg å slappe av.

Små råd til bedre mental velbefinnende

1. Få nok søvn – Alfa og Omega for en god mental helse i hverdagen. Legg deg tidligere om kvelden. Sov gjerne et middagsblund om du trenger det (ikke for lang fordi da blir du bare ør lenge etterpå).

2. Gjør noe for andre – Les for barn på sykehuset, måk naboens innkjørsel, vask naboens oppgang, ring noen som trenger å prate. Selv om du føler deg veldig nedfor, så hjelper det å gjøre noe for andre.

3. Rydd et eller annent – Hver gang jeg ringte mor som småbarnsmor spurte hun alltid » Hvordan ser det ut på kjøkkenet ditt (eller stua, eller et annet rom).» Vanligvis var det rotete. Rydd og du vil føle deg bedre. Jeg føler meg alltid bedre når jeg har ryddet et eller annet. Om det så bare er en hylle eller et bord.

4. Pust dypt – Lukk øynene og pust dypt så du «kjenner det» langs ryggraden og opp til nakken. Gjør dette er par ganger.

5. Le – gjør noe morro,eller se en morsom film.

6. Familieråd/familiens hjemmeaften – Sitt i råd sammen som familie hvor dere kan snakke om ting som betyr noe, planlegge hverdagen og finne ut hvordan dere kan hjelpe den i familien som har det tøft. Familiens hjemmeaften kan være en kveld for opplæring det være deg religiøst eller praktisk. Vi har hatt telefonkurs, bordskikk-kurs, høflighetskurs. Alle disse tingene er verktøy til å mestre hverdagen.

7. Smil -Det reduserer stresshormoner som adrenalin og kortisol. Lat som du smiler. Hvis du ikke føler for å smile så gjør det alikevel, eller sett en blyant/penn på langs og hold den mellom tennene. Da stimulerer du smilemuskelen. (Smil er også smittsomt og får andre til å være glad.)

8. Planlegg positive aktiviteter – Gjør noe hyggelig hver dag – selv om du egentlig ikke orker.

9. Les et dikt – Selv om du ikke er helt «dikttypen» så gå på biblioteket og spør om de kan hjelpe deg med dikt om et tema du liker. (Grunn på det – så har du en liten meditasjon (se under).)

10. Ut på tur – Gå en tur i naturen. Sjekk på nettet hva som finnes i dine omgivelser. Ut.no er et bra sted å sjekke.

11. Frisk luft – Bare gå ut på trappa og pust godt inn et par ganger.

12. Lytt til musikk – Særlig litt lett og vakker klassisk musikk. Men hvis det er noe annet som løfter sinnet så gjør det. Pass på at musikk kan også gå den andre veien – gjøre deg nedtrykt. Mozart symphony 40 er en av mine favoritter.

13. Skaff deg et kjeledyr – I et kjæledyr finner man også uforbeholden kjærlighet og du vil alltid ha en  god venn.

14. Fysisk nærhet – er så viktig for velbefinnende. Klem en person i minst 6 sekunder for å føle godt. Er du singel og bor alene, så lån en baby, skaff deg et kjæledyr eller klem din gamle mor( eller far), eller søsken.

15. Lær deg noe nytt – Å mestre noe føles godt, gir glede og lykke.

16. Gjennomfør noe du har begynt på – Ingen ting er så deilig som å få ferdig noe som ligger

17. Sett pris på noen – Skriv et brev til en gammel musikklærer, lærer eller familiemedlem og fortell hvor/hvorfor du er takknemlig for .

18. Lag gjøreliste – Å lage liste over ting du du burde/skal ha gjort. Sett nr 1 på den du minst ønkser å gjøre og sp nr. videre på den måten. Utfør oppgave nr 1 først – og så videre. Du vil føle deg så lettet etter å ha gjort de vanskeligste at resten av oppgavene blir.

19. Tenk på det du får til i stedet for alt det du ikke får gjort

20. Hviledag – «Å holde hviledagen hellige» er egentlig et lurt bud. Hvis du har bestemt deg for en dag i uken å ikke jobbe, ikke gjøre lekser eller andre praktiske oppgave (f.eks å pusse opp) så hjelper dette din mentale tilstand også. Se også mitt blogginnlegg om «Anderledelsesdag«. Min sønn som studere på universitetet studerer ikke på søndagene selv om han har eksamen på mandag. Han sier selv at det virkelig hjelper det mentale velbefinnende.

21. Mediter – Les noe tankevekkende og grunn på det. (Avisen, bøker, nettet). Enkel form for meditasjon.

22. Snakk med noen – Snakk om det som føles vanskelig med en du har tillit til. Det kan være alt fra en venn til legen din.

23. Skrell bort – Hvis du har for mye i livet ditt så skrell bort alt som stjeler tiden din slik at du kan prioritere det som er viktig for deg.

Hvis jeg skulle velge ut noen av disse  som «viktigst» så hadde jeg valgt nr. 1. Få nok søvn, nr. 8. Planlegg positive aktiviteter, nr. 20. Hviledag og nr 22. Snakk med noen. Igjen så er det viktig å ikke gjøre alle (22) disse rådene på en gang, men velg en eller et par som du kan begynne med.

Advertisements
One Comment leave one →
  1. desember 2, 2013 9:16 am

    Dette likte jeg godt. Mange gode råd som jeg skal tenke på.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: