Skip to content

Hjemmelagd syltetøy forseglet med syltevoks

oktober 26, 2013
Syltetøy med vokslokk

Syltetøy med vokslokk

På fredag kom min kollega på jobben med hjemmelagd bringebærsyltetøy, og vi gledet oss til å smake. Min forundring ble stor da han åpnet lokket og det var et vokslokk der. Jeg hadde hørt om denne måten å forsegle hjemmelaget syltetøy på, men ikke sett det før.

Voks for å forhindre mugg
Før i tiden smeltet man parafinvoks som er syltevoks oppå det hjemmelagde syltetøyet eller annen hjemme lagd mat, og så dekket  man det til med ett tøystykke
etterpå og knyttet med hyssing.  Voksen danner en tilnærmet tett forsegling som reduserer adgangen til bl.a. muggsporer.

Mugg er ellers et problem dersom man ikke ønsker å bruke konserveringsmidler, og
heller ikke store sukkermengder.  Ved bruk av voks står man dessuten fritt
til å benytte alle slags pene små glass, som stort sett ikke er forsynt med
«tette skrulokk». F.eks. rognebærgelé oppbevart kjølig i små åpne glass med
«vokslokk» har meget god holdbarhet.

Min kollega smeltet voksen i vannbad i en gammel fiskebolleboks. Voksen bruker han om igjen. Han påstår også at han kan ha syltetøyet bare på en hylle (ikke i kjøleskapet)  forseglet med voks og lokk i ca 1 år, kanskje mer.

Gammel viten – mye og lære
Jeg liker å lære slike «gamle» måter å ta vare på mat på, og dette vil jeg gjerne prøve.  Jeg har selv kjøpt syltevoks i en iten pose med små biter som skal smelte i vannbad og helles over nylagd sysltetøy.

4 kommentarer leave one →
  1. Flo permalink
    juli 11, 2014 3:33 pm

    Hei!

    Jeg er ny i Norge og jeg kan ikke finne denne syltevoks du bruker. Og jeg starte å lage syltetøy så kan du hjelpe meg? Hvor har du kjøpt denne syltevoks?

    Takk!

    • august 5, 2014 9:03 am

      Jeg tror jeg kjøpte denne syltevoken på Jernia eller på Meny. Husker ikke helt. Lykke til.

  2. Ann Christin Barth permalink
    juli 18, 2014 10:27 am

    Hei, hvor fikk du kjøpt syltevoksen hen? Mvh Ann Christin

    • august 5, 2014 9:03 am

      Jeg tror jeg kjøpte denne syltevoken på Jernia eller på Meny. Husker ikke helt. Lykke til.

Legg igjen en kommentar

