Skip to content

Et fremtidsrettet liv med bilkjøring til jobb?

august 22, 2013
a-day-late-

Slik har jeg følt meg mang en gang om morgenen på vei til jobb med kollektivtrafikk.

Reise til jobb med kollektivtrafikk

Jeg ønsker virkelig å leve et fremtidsrettet liv. Jeg vet at hvis alle kjører bil til jobb så skader det miljøet i det lange løp – særlig i byer.  Jeg har i mange år tatt kollektivtransport til jobb. Først har jeg pendlet til Oslo hver jobbedag til og fra Moss og i det siste har jeg jeg tatt toget til min jobb i Ski hver dag.

Reise til jobb med egen bil

Nå har jeg endelig fått ny jobb i nærmiljøet og har kun 12 min kjøring til jobb, vel og merke i min egen bil. Det er såååååååååå deilig og en slik enorm luksus (må bruke dramatiske ord her for virkelig skrive hvordan jeg føler det) å ha slik kort vei.

Ja, det går buss til jobben min. Den tar mellom 20-30 min. De fleste av avgangene tar rundt 25 min, men da er jeg igjen avhengig av et tidspunkt. Jeg har nemlig flexitid på jobb, så jeg kan være fleksibel og jeg ønsker å være fleksibel.

Fordelen med egen bil når jeg nå skal reise så kort vei i forhold til årene med pendling

  • Kun ute i regnet eller kulden om vinteren i om lag 5 sekunder. Jeg kan nesten «rulle» ut døren og rett i bilen.
  • Alltid gratis parkeringsplass på jobben og ikke NSB sin parkeringsplass.
  • Ikke noe tog eller buss jeg må rekke (toget fra Moss går bare ca hver halve time eller mindre på sommeren). Du verden så stresset jeg har vært for å ikke rekke toget noen ganger.
  • Jeg bestemmer helt selv når jeg vil dra om morgenen.

”Vi ønsker alle høy livskvalitet. Vi vil følge opp våre forpliktelser, pleie kontakt med venner og familie og dyrke fritidsinteresser. Bilen er et hjelpemiddel til å ha det godt”.   fra Fakta om bil,  Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Det er vel slik for mange av oss.

Felleskjøring til jobb

Jeg har vært så stresset i mitt liv for alle togavgangene jeg skulle rekke og av alle togene som ikke gikk når de skulle. Jeg synes at livskvaliteten i min hverdag er blitt merkbart bedre ved at jeg kan kjøre egen bil, mot rushtrafikken, i all slags vær, kort kjøretid og dra når JEG VIL dra.

Her om dagen fortale en av mine kollgaer at de som bodde i Moss brukte å kjøre sammen og bytte på å kjøre. Her hadde jeg en gylden anledning til å være litt mer miljøbevisst og likevel bruke like kort tid på jobb, samt spare penger på bensin og km. på bilen.  Min kollega var en god advokat for at vi skal begynne å  kjøre sammen og jeg kjente det lugget i min samvittighet.

MEN jeg vet faktisk ikke om jeg har lyst. Da blir det dette stresset igjen om å måtte møte til en viss tid på et visst sted. JEG ORKER DET BARE IKKE. Ja jeg vet at det er et skikkelig i-landsproblem jeg nå har.

Valget mitt er ikke endelig, men det sitter langt inne å ta et valg om å kjøre sammen med noen selv om det er best for alle andre – BARE IKKE MEG  – sier min indre Donaldengelstemme på skulderen (eller var det donalddjevelen som ville ha sagt det?)

Jeg tror det er den sinte Donaldengelstemmen jeg har og ikke denne skremte Donalddjevelen

Jeg tror det er den sinte Donaldengelstemmen jeg har og ikke denne skremte Donalddjevelen

For å lette litt på samvittigheten anbefaler jeg her en veldig god artikkel som heter: Bil eller miljø?

Legg igjen en kommentar

