Skip to content

Urtebed

august 19, 2013

Jeg har en vegg foran et gammelt uthus/garasje som urter trives så godt i. Her har jeg samlet de urtene jeg bruker mest.

??????????

Fra venstre er det rosmarin, mynte, stevia,basillikum løpestikke, gressløk, lavendel og koriander.

Rosmarinen er plantet i år, så den er ganske kort, men den er flerårig – håper det ikke blir mye barfrost i år.
Basillikum og stevia overvintrer ikke – det er for kaldt.
Løpstikken er på 3. året og har vært nesten like høy som meg – jeg måtte klippe den ned. Den er en villig urt.
Gressløken kommer hvert år og det samme gjør koriander.
Lavendelen er ny å å fordi frosten tok min gamle. Denne er også flerårig.

??????????

Her er blåbær, dill, kruspersille, estragon, salvie .

Dill plantet jeg i fjor vår, estragon er ny i år fordi den gamle frøs i barfrosten sist vinter. Håper den kommer neste år.

Sitrontimian har en herlig lukt og det både lukter og smaker et hint av sitron.

Sitrontimian har en herlig lukt og det både lukter og smaker et hint av sitron.

Sønnen kom en dag og sa de skulle lage en rett fra Kreta, og at de trengte sitrontimian, men det fant han ikke i noen butikker. Så overraskelsen hans ble stor da jeg sa at det hadde jeg i urtebeddet mitt. De har et prosjekt på gang hvor de skal lage mat fra hele verden. De elsker å reise å oppleve andre kulturer, men siden de er studenter og nydlig har fått baby begrenser det seg. Derfor «52 Countries in 52 Weeks». Pga av ny baby har de ikke fått lagt ut alle rettene de har lagd (de har lagd masse godt) men det kommer.  En av de rette ble laget forrige uke og trengte sitrontimian – retten ble visst kjempegod – så det lønner seg å følge med på bloggen når Svigerdatter kommer ut av «ammetåken» og får litt mer tid.

Her har jeg skrvet litt om hva jeg gjør med urtene mine: Urter til tørk og oppbevaring

Hver høst dekker jeg urtebeddet mitt med masse løv for at ikke frosten skal ta det – det hjelper når det ikke er for kalt og bart.

Legg igjen en kommentar

