Skip to content

Takknemlighet har en egen kraft

januar 6, 2013
"Sunbeams Through the Clouds" av Tunis Ponsen

«Sunbeams Through the Clouds» av Tunis Ponsen

Vanskelig å føle taknemlighet når man har det tøft?

De fleste av oss i Norge har det så godt og vi tar det som en selvfølge at vi har mat, klær, husly og fred. Vi som ikke har vært syke tar det som en selvfølge at kroppen fungerer som den skal. Men hvis vi alikevel har det vondt inne i oss så føler vi dårlig samvitighet fordi vi «har det jo så godt i Norge».

Men uansett om du strever materielt, fysikt eller inne i deg så er det et faktum at det da er vanskelig å føle seg takknemlig.

Finn EN ting du kan si du er taknemlig for uansett hvor tøft du har det.

Noe som jeg vet hjelper og som jeg ble minnet på i dag i kirken i hjelpeforeningsklassen vår er å finne 1-5 ting du kan være takknemlig for. Hvorfor jeg skriver 1-5 ting er at kanskje alt du greier er å skrive ned 1 ting, og kanskje den er så opplagt som at du kan ha bein å gå med eller tenner å tygge med. Gradevis kan man utvide det til 5 per dag og kanskje ser man da andre ting.

Jeg husker spesielt en periode i mitt liv hvor jeg hadde det spesielt tung og tøft, så skrev jeg. «I dag er jeg taknemlig for at jeg fikk en klem av ………» Det at jeg hver dag skrev ned noe jeg var takknemlig for hjalp meg til å føle at alt ikke var helt svart. Det var lystrålene i mitt liv.

Jeg vet av egen erfaring at taknemlighet har en egen kraft og fordi jeg ble minnet på det, på en kraftfull måte i kirken i dag.

grateful-heart-6-10-2012

2 kommentarer leave one →
  1. januar 7, 2013 10:09 am

    Da er du på god vei. Jeg tror personlig at takknemlighet er en av inngangskriteriene til himmelen.,

  2. januar 7, 2013 12:19 pm

    Det var godt sagt – det tror jeg at du har rett i

Legg igjen en kommentar

