Skip to content

Hjemmelagde julegaver 3: Brente mandler

desember 18, 2012
Ferdiglade brente mandler for å gi bort å for å ha selv.

Ferdiglagde brente mandler for å gi bort og for å ha selv, mine som ligger i boksen er litt «hvitere» fordi jeg liker de mer sukret.

Oppskrift på brente mandler:
250 g mandler
200 g sukker
2 dl vann
3 ts smør (ikke toppede)

Bruke en stekepanne og ha i alle igrediensene utenom smør. La det koke på middels varme til alt er kokt inn og sukkret har sukret seg. Rør litt så ikke alle mandlene sitter fast. Ta de av platen og skru platen på høyeste temperatur. Vent litt før du setter det på platen.

HEr er vannet ferdigkokt inn.

Her er vannet ferdigkokt inn og jeg har akkurat satt de på sterk varme.

Sett stekepannen m mandlene tilbake på den glovarme platen og ta i tre små ts med smør – litt her og der i stekepannen.
Rør mens sukkeret smelter. Jeg like mine mandler litt sukrede så mine er ferdig lenge før alt sukkeret er smeltet, men fordi jeg vet at de jeg gir bort til liker det best når alt sukkeret er smeltet, så gjør jeg det.

Her er nesten alt sukkeret smeltet og de er ferdige.

Her er holder sukkeret på å smeltet og de er nesten ferdige (hvis du ikke vil ha de mer sukret)

Viktig at du rører hele tiden når sukkeret smelter fordi det kan brenne seg lett. Smeltet sukker er veldig varmt.

Når mandlene er ferdig heller jeg de i en smurt (litt (og da mener jeg så lite at jeg tørker bort det meste med tørkerull) olje) bakeplate /langpanne (jeg lager 2 stekepanner samtidig så jeg bruker både langpanne og bakeplate). Så separerer jeg mandlene så godt jeg greier med to gafler mens de ennå er varme.

Ferdigbrente mandler før de er knskt fra hverandre.

Ferdigbrente mandler før de er knekt fra hverandre.

Når de er blitt kalde knekker jeg de fra hverandre med hendene og putter de på glass eller en boks. Jeg bruker gamle syltetøyglass. Hetten på toppen har jeg lagd ved å bruke julestoff som jeg har tegnet en sirkel fra et kakefat (liten frokost-tallerken) og klippet ut med «taggesaks» slik at stoffe ikke fliser seg opp. Så har jeg brukt rødt silkebånd.

Disse mandlene er kjempegode synes jeg både selv og de jeg gir de til. Jeg har minsket sukkermengden slik at det bare ligger utenpå mandlene og ikke er i store klumper rundt. Det smaker best.

Legg igjen en kommentar

