Skip to content

Vedlikehold av bolig 1 – hvordan komme i gang.

september 18, 2012

Jeg bor i en bolig i fra 1936, og selvsagt er det blitt pusset opp mange ganger her. Alikevel er det mange småting innvendig som må vedlikeholdes og ordnes opp i.

Hos meg var det rengjøring av varmepumpen, flekker på dørene (som ikke gikk an å vaske bort med vanlig vaskemiddel), skruehull i veggen, tapetbit som var blitt revet av fordi vi har støtt borti med noe tungt, kjøkkenbordet som trengtes å pusse bar for flekker og oljes på nytt, stolen som ikke var ferdigmalt, indre vinduskarmer som flekker av osv. Er det noen som kjenner seg igjen?

Slik gjorde jeg det:

1. Skrev liste over alt som jeg skulle gjøre

2. Skrev ned hva jeg trengte for å utføre de forkjellige tingene

2. Fylte en kasse med alle ting jeg trengte fra kjeller, garasje og bod – dro ut og kjøpte det som vi ikke hadde i huset

Kasse med alt jeg trengte for utbedring av min bolig.

I kassen har jeg sparkel, skrape, pensler, forkjellig maling (vegg, lister, karmer osv), sandpapir, jiff, klut til å sette inn olje, klut til å tørke maling, papir til å sette malings pannet på osv. For meg var det viktig å ha alt jeg trengte i denne esken, slik at jeg ikke ikke måtte bruke tid på å finne det jeg trengte. Det var også viktig for meg å ha denne kassen fordi at det da var lettere for meg å gjøre flere ting samtidig eller etter hverandre.

Jeg fikk gjort så mange småting, men det som skjedde var at jeg så enda flere ting som burde ha vært gjort. Det måtte jeg bare ta bort fra hodet mitt og konsentrere meg om de tingene jeg skulle gjøre. Hvis ikke så hadde det blitt «overload» i mitt hode. De andre tingene som ikke sto på listen min får jeg ta en annen gang.

Her er noen av de tingene jeg måtte fikse på:

Her var en del av den malte tapeten revet bort. Jeg sparklet og pusset over 2 ganger før jeg malte med samme farge som jeg hadde tatt vare på fra vi malte gange. Her synes det ikke at det har vært en skade på veggen.

Denne vinduskarmen begynte å flasse av, varmepumpen måtte rengjøres og det måtte også veggen under varmepumpen.

Men jeg ventet på at grunningen skulle tørke i vinduskarmen tok jeg for meg dette bildet:

Jeg er så glad i dette trykket, men jeg synes den grønne passepartouten stjeler fokus i fra bildet, så jeg ønsket meg en lys passepartout. Øverst til venstre er det også en skruehull i veggen som jeg ville sparkle og male over. Men jeg hadde ikke mer maling i denne fargen, så her mått jeg kjøpe en fargeprøve.

Jeg mått ta av tape som var rundt hele bildet på baksiden, stifter i fra krysset og stifte rundt kanten. JEg trok bare av på to sider – en langside og en kortside.

Først hadde jeg tenkt å snu passepartout og bruke den hvite siden, men den var det tape på, sådet gikk ikke.

Derfor bestemte jeg meg til å male den i fargen bomull (S502Y), glans 40. Jeg brukte samme maling som på vinduskarmene.

Så stiftet jeg på plass krysset (de to sidene jeg hadde tatt opp) med en stiftepistol, mens jeg strammet.

 

Da jeg hadde fått vasket glasset og lirket alt tilbake på plass i rammen, så satte jeg fast stiftene langs sidene i de samme hullene.

Og tapet til slutt rund hele bildet langs kanten.

Slik ble det. Skruehull på venstre die er også borte. Jeg malte faktisk bare over.

Den grønne passepartouten var fin men jeg synes jeg får frem motivet bedre nå.

Neste blogginnlegg får dere se mer hva jeg utbedret hjemme.

 

One Comment leave one →
  1. september 24, 2012 4:45 pm

    Liker dine inspirerende innlegg. Får lyst til å være flink jeg også.

Legg igjen en kommentar

