Skip to content

Hva driver jeg med for tiden – slektsforskning

september 6, 2012

Grunnentil at jeg ikke har blogget så mye de siste månedene er ikke bare sommeren – jeg har stukket hodet mitt langt inn i dødsriket.

Jeg har vært veldig opptatt, helt oppslukt, nesten borte vekk. Jeg har vært i dødsriket (som jeg kaller det). Jeg har en stor lideskap som jeg har hatt siden jeg var 12 år (og broren min tok meg med på Riksarkivet og viste meg hvordan jeg søker frem opplysninger i fra kirkebøker, bygdebøker, folketellinger, tingbøker osv.) og det er SLEKTSFORSKNING.

I det siste har jeg vært på Riksarkivet og lett i 200 år gamle militæropptegnelser etter en bekjent av meg sin tippoldefar, og da kom jeg over noe artig.

Bildet av en del av tittelsiden i en bok hvor de skrev ut soldater i 1803

Her var sesjonstedet Høyden ved Moss og det er akkurat her hvor jeg bor. Det var nok ikke mange hus her i 1803 – sikkert bare en høyde.

Jeg begynner vel å bli gammel nok til at det er normalt å drive med slektsforkning, men som nevnt så har jeg vært oppslukt av det siden jeg var 12 år. Jeg så ingen andre barn/ungdommer på Riksarkivet da jeg var der, men alikevel så besnærte det meg, og jeg elsker lukten av gamle bøker.

Start med slektsforskning
En venninne av meg sier: «De som ikke synes at slektsforskning ikke er gøy, har ikke prøvd det nok»

Her er 10 tips om hvordan begynne med slektsforskning:http://www.disnorge.no/cms/ti-tips-slektsforsking-pa-internett

En flott og enkel beskrivelse av kilder man kan finne på nettet. http://www.innherred.net/genealogi/kilder_v3.pdf

I kirken vår har vi slektsentre i nesten alle våre kirkebygg hvor man også kan få hjelp, samt at det ligger en del slektsforskningsmeteriale der. Her kan du finne ut om det er et i din hjemby: (https://familysearch.org/locations  Bare skriv by og land)

Se hva VG skrev da vår kirkes nye slektsdatabase kom ut. http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=5822053

Min egen familie
Det er fint lite å forske på i min egen familie, fordi grunnarbeidet – dvs. intervjue alle gamle slektninger i familien for å få en oversikt over våre nærmeste aner – gjorde min bror – resten har jeg forsket frem gjennom mange år.

Resultatet har jeg lagd en egen nettside på som du kan se her: http://www.eblix.net/legacy/index.php

Slektstreet mitt på en del av mine nettsider

Jeg har alltid følt en sterkere bånd og en større forståelse av hva jeg kommer i fra helt siden jeg begynte med slektsforskning.

Takk alle mine forfedre!

Mine oldeforelder med noen av barna sine

No comments yet

Legg igjen en kommentar

