Skip to content

Nødfond / krisebuffer er for alle

august 22, 2012

Når du vil ha trygghet i økonomien er det mange gode råd ute å går, men det er ett som går igjen hos alle eksperter og det er å legge seg opp en buffer – et nødfond.

Har du gjeld og/eller ikke helt styring på økonomien så er det viktig å ha et nødfond uansett, for å begynne å få ting på rett kjøl. Er alt ok på det økonomiske plan og du ikke har et nødfond så bør du også ha et (så du slipper å få økonomiske problemer). Nødfond er for alle. Så start i dag å bygg opp et et nødfond. Alle summer teller.

Hva er et nødfond?
Er lett tilgjengelige penger som skal brukes i en krisesituasjon for oss selv og familien til uforutsette og akutte behov, for eksempel ødelagt vaskemaskin, arbeidsløshet, sykdom, reprasjoner på bil osv. Det er ikke for å pusse opp soverommet eller kjøpe seg nye klær. Det skal kun brukes når det er en VIRKELIG KRISE.

Hvor mye er nok?
Her er det mange råd ute å går. Noen sier at man skal ha ca 3 månedslønner, noen sier 3 huslån, andre sier start med 6000,- kr, få orden på økonomien, og spar så mer. Her må du finne ut hva du og din familie greier å spare og hva behovet deres er. Vitsen med et nødfond er at hvis det skjer en krise så trenger du og din familie ikke ta opp nye lån.

Hvordan starte et nødfond?
Jeg har funnet ut at å  «betale meg» selv først fungerer i motsetning til å se hvor mange penger det er igjen i slutten av måneden (fungerer aldri).  I mange år da jeg var enslig mor sparte jeg 300,- i måneden. Sparer du 300,- kr i måneden i 5 år så er det 18.000,- kr uten renter.

For min del så var det greit å spare på en konto jeg ikke kunne overføre raskt i fra og ikke hadde jeg kort på denne kontoen heller. Dere som er litt mer disiplinerte enn meg kan bare ha det på en vanlig sparekonto. Jeg anbefaler ikke fond og aksjer da nødfondet skal være stabilt og ikke gjenspeile markedsøkonomien som kan svinge.

Når er det best å starte et nødfond?
NÅ med en gang!
Min anbefaling (ut i fra erfaringer bl.a. med å være enslig mor og veldig avhengig av kun meg selv – nå som vi er to om dette er det en god trygghet å ha nødfond) er å skaffe seg en nødfond eller en krisbuffer snarest mulig.

Se om du har noe liggende som du ikke bruker som du kan selge på finn.no eller lignende for å bygge opp nødfondet ditt. Kan du ta en liten ekstrajobb for en liten tid?

Samtidig er det viktig å passe på at man reduserer forbruk, ikke ta opp flere lån og prøve å kvitte seg med lån.

Hva om jeg må bruke av nødfondet?
Hvis du har brukt av nødfondet ditt til f.eks en ny vaskemaskin (og du hadde ikke andre penger å betale den med), så er det viktig å betale tilbake de pengene så fort du kan. Du har jo lånt de pengen av nødfondet, og selv om det er av deg selv så er det viktig å betale deg selv tilbake, slik at fonde igjen blir intakt.

Belønningen for å ha et nødfond er en ro og trygghet som ikke rokkes selv om du har noen små finansielle kriser. Det er å leve fremtidsrette.
La dette bli en ny ”vane” vi gjør!

2 kommentarer leave one →
  1. august 23, 2012 9:00 am

    Veldig klokt og organisert.

Trackbacks

  1. Tips til trygghet i økonomien din | Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

