Skip to content

Unike ufullkommenheter -veldig interessant og givende.

august 5, 2012

Jeg har tenkt så mye på kjærlighet denne sommeren. Det er vel det viktigste i livet.

Men hva er kjærlighet?
En kjærlighet er å være glad i seg selv. På en sunn og ikke egoistisk måte. Da blir man helere og har mer å gi til andre

Det andre er dette: ‘ Du skal elske din neste som deg selv.’ (Markus 12:31 )

Det fikk meg til å tenke på en historie som jeg fikk av en venninne, og som gjør at jeg er litt mildere og snillere med meg selv.

Historien om den sprukne potten
En elder kinesisk kvinne hadde to store potter. Hver av dem hang på hver sin ende av en stang hun bar på sine skuldre. Den ene potten hadde en sprekk, mens den andre var perfekt og holdt alltid på alt vannet den hadde i seg. Da hun kom hjem i fra den lange spaserturen i fra bekken til huset, var alltid den sprukne potten bare halvfull.

I to år pågikk dette daglig, at kvinnen bar hjem bare en og en halv potte med vann. Selvsagt var den perfekte potten stolt av det den greide å utføre. Men den sprukne potten var skamfull over sin egen uperfekthet og følte seg elendig fordi den bare kunne gjøre halvparten av det den var ment å gjøre.

Etter to år som tilsynelatende så ut som å være et bittert nederlag, snakket krukken til kvinnen en dag ved bekken. «Jeg er skamfull for hvem jeg er, fordi denne sprekken i min side gjør at vannet lekker ut hele veien tilbake til huset ditt» Den gamle kvinnen smilte: « La du merke til at det er blomster på din side av stien, men ikke på den andre krukkens side? Det er fordi jeg alltid har visst om din ufullkommenhet, så jeg plantet blomsterfrø på din side av stien, og hver dag når jeg går tilbake, vanner du dem. I to år har jeg derfor kunne plukke disse vakre blomstene for å dekorere bordet med. Uten deg og at du er akkurat som du er, ville det ikke være noen skjønnhet i vårt hjem.»

Alle av oss har unike ufullkommenheter, men det er sprekkene og ufulkommenhetene vi har som gjør vårt liv sammen så veldig interessant og givende. Vi må ta alle mennesker for hva de er og se etter det gode i dem også oss selv.

Så til oss alle min sprukne potte venner: Ha en fin dag og husk å lukt på blomstene på din side av veien.

Legg igjen en kommentar

