Skip to content

Modig å være med på NRKs Sommeråpent ?

juli 26, 2012

Modig – jeg?

Kjent med ny dame på treningen

På treningen er jeg blitt litt kjent med en flott dame, og vi snakker bl.a. litt om hage og urter. Hun synes det hørtes så spennede ut med Stevia og hadde vært på jakt etter en Steviaplante, men hadde ikke fått tak i en. Jeg tilbød en avlegger i fra meg, og i dag da jeg dro på trening hadde jeg med to avleggere i en potte med jord.Vi ble sittende å prate på benken utenfor treningen og hun fortalte at hun hadde sett meg på TV på Sommeråpent. Her var det plutselig en nesten ukjent som hadde sett meg på TV og at jeg er medlem av Jesu Kristi Kirke av Siste dagers hellige (populært kalt Mormonere). Igjen følte jeg et sterkt behov for at andre mennesker virkelig skal se hvem jeg er og hva min tro er. Folk må bli opplyst og utdannet på hvem vi er slik at de greier å skille det som er riktig og galt om oss (mormonere), når de hører ting eller leser ting om oss.

Modig – jeg?

Hun fortsatte videre at hun synes jeg var veldig modig som turde å være på TV. Jeg kom til å tenke på min manns famile motto som er » MODIG FREMMAD». Dette motto har jeg nettopp gjort til mitt også, og det var akkurat dette mottoet som fikk meg til å si ja til å være med på Sommeråpent på TV. Da reporteren fra NRK ringte meg å spurte om jeg ville vise dem matvarelageret mitt og fortelle om det på TV, sto plutselig dette mottoet «MODIG FREMAD» klart i min hjerne – så da måtte jeg jo si ja. Jeg har ikke alltid vært så modig – derav mitt nye motto. Dette fikk jeg fotalt der jeg satt på benken med min treningsvenninne.

«Modig fremad» er min manns families valgspråk. Min svigerinne Siri laget denne til sine søsken. Her kan bildet byttes ut når som helst. Jeg har valgt å ha en bilde av alle de jenten som betyr mye for meg.

Kristene verdier i Norge

Jeg fikk også fortalte at jeg ønsket å være på TV for å få opplyst folk litt om hva min kirken mener med å være så uavhengig som mulig og dermed ha et beredskapslager, og at det var viktig for meg at folk så meg som den jeg var i min religion. Hun uttalte da at det var vel ikke så mange av oss (mormonere) i Norge, og at de fleste var vel i USA. Da fikk jeg forklart henne at vår kirke var større utenfor USA enn i USA og at vi er kanskje den mest hurtigvoksende kirke foruten muslimene (som også er på sterk fremvekst). Men at vi her i Norge ikke var så mange medlemmer (ennå).

Jeg fortalte videre at det var viktig i vår kirke å ta vare på oss selv og at familien var viktig. Det var hun også enig i, og jeg fortsatte videre med å si at som kristen i Norge så er jeg egentlig veldig lik mange mennesker i Norge uansett om de er kristne eller ikke, fordi vi har mange av de samme verdiene. Norge er bygget på Kristen verdier. Det var hun også veldig enig i.

Så i dag var det godt å være modig!

Her kan du se mer om dette temaet:

Her kan du se hva som skjedd da de var hjemme hos meg: NRK Sommeråpent på besøk hos meg i dag og de filmet!
Her kan du se hvordan det gikk: På TV på NRKs Sommeråpent – “pass på å ha en mormoner som nabo!”

Legg igjen en kommentar

