Skip to content

NRK Sommeråpent på besøk hos meg i dag og de filmet!

juni 8, 2012

Telefon i fra NRK
Jeg fikk en telefon i går fra NRK som lurte på om jeg hadde et matvarelager hjemme. De skulle lage en kort reportasje i etterkant av smørmangel, brødmangel og strømstans, og om folk hadde eller ville ha et lite lager med mat.

Reporteren fortale at han husket sin bestemor som opplevde krigen her i Norge, at hun alltid hadde litt ekstra mat. Jeg var opptatt av om han skulle vinkle det med dommedagsspørsmål eller om han ville høre min versjon. Nei han skulle lage et koselig innlegg med min versjon.

Min versjon er at jeg har beredskapslager/matvarelagere eller en fremtidsrettet livsførsel for hverdagskriser, fordi det er slik mine ledere for vår kirke har lært oss å kunne leve et:

«….omtenksomt levesett, og en riktig måte å benytte de ressurser, gaver og talenter på som Herren deler med oss. Følgelig er det første skritt å lære våre medlemmer til å være uavhengige og til å kunne stole på seg selv, gjennom skikkelig forberedelse i dagliglivet.» (Victor L. :Brown, «Grunnleggende elementer innen velferdstjenesten – Biskopens varehus,» Lys over Norge, april 77, s. 54)

Vi hadde en riktig fin tid sammen med en gemyttelig tone hvor jeg viste frem hele mitt matvarelager, korntønner, vann og det hele, og ikke minst min mørke sjokolade. De ble skikkelig imponert og litt inspirert virket det som.

Her er noen av spørsmålene de spurte:

  • De spurte om hvordan matvarelageret fungerte.
  • Hvor mye mat var det i matvarelageret?
  • Om jeg kunne vise de tingene jeg hadde i matvarelageret.
  • Om jeg visste noe som de ikke visste – siden vi i kirken vår ble oppfordret til å ha matvarelager.
  • Hva ville jeg ta med meg å redde verden med hvis det ble en verdensomspennende krise? (Skulle ha sagt Mormons bok her, fordi den kan virkelig redde mange sjeler. He, he – men det passet liksom ikke)
  • Var jeg redd for at alle naboer kom å ville ha mat av meg hvis det ble krise i verden siden jeg nå kommer på TV?
  • Hvilke kriser trodde jeg vi ville få oppleve?

Jeg fikk fortalt litt om:

  • Ved smørmangel ved juletider hadde jeg smør i fryseren
  • Da kommunen glemte å advare oss at de ville lukke vannet fordi de drev med veiearbeid hadde vi vann til å vaske oss med alikevel.
  • Når vi har hatt dårlig råd kan vi tære på matvarene i kjelleren.
  • Når andre trenger litt hjelp fordi de har dårlig råd, kan vi bidra med mat.
  • Rotering av maten.
  • At vi ble mer bevisst på næringsinnhold i mat.
  • At vi sparte penger på å kjøpe inn stort når det var på tilbud – dermed sparte vi penger
  • At jeg kaller det den lille butikken vår.
  • At beredskap ikke bare var mat, men også hygieneartikler, alternativ lys og varme.

Hva jeg svarte på spørsmålene deres må dere se på TV-en på Sommeråpent en dag. Jeg vet ikke når det kommer, men det jeg vet er at det er et kort innlegg så de tar jo bare med brøkdelen av det de filmet da de var her i 1,5 time.

Her kan du se hvordan det gikk: På TV på NRKs Sommeråpent – “pass på å ha en mormoner som nabo!”
og mine tanker omkring dette: Modig å være med på NRKs Sommeråpent ?

6 kommentarer leave one →
  1. Heidi permalink
    juni 8, 2012 6:30 pm

    Supert!! Så flink du er. Tenkte med ett at jeg var glad de kom til deg og ikke hit, for du har det ryddigere i ditt lager enn mitt akkurat nå.
    Et godt eksempel er du!

    • juni 9, 2012 9:26 am

      Det kan hende, men du hadde gjort det mye bedre på TV:-)

  2. Linda C. Hagen permalink
    juni 10, 2012 11:18 pm

    Så bra! Si ifra når det kommer da!

  3. Åse Danielsen permalink
    juni 11, 2012 9:39 am

    Helt fantastisk! Du er min hjemmelager-helt! Gi meg et lite vink om når det kommer på TV. Det vil jeg gjerne se. Stå på! Du er en stor inspirasjonskilde for oss andre dødelige som ennå sliter med å komme i mål. Du er et stort forbilde for meg!

Trackbacks

  1. På TV på NRKs Sommeråpent – “pass på å ha en mormoner som nabo!” « Fremtidsrettet livsførsel
  2. Modig å være med på NRKs Sommeråpent ? « Fremtidsrettet livsførsel

Legg igjen en kommentar

