Skip to content

Storfamilien – er du villig til å ta deg av din gamle mor og far?

april 29, 2012

Nedenfor er noen sitater hentet i fra VGs fredagsmagasin om storfamilien som virkelig fikk meg til å tenke over hvordan vi har det i Norge, hva jeg selv synes om dette temaet, og ikke minst hva gjør jeg.

« Normenn er minst villig til å ta omsogen for de eldre, viser ny studie av europeiske land. Samtidig blir det flere og flere ensommer eldre» (VGs fredagsmagasin 4. nov 2011)

«Forskningen ser på familiebånd og forpliktelser mellom generasjonene i syv europeiske land. Norge og Georigia utmerker seg i hver sin ende i skalaen når det gjelder vilje til å ta seg av gamle foreldre.»

«Foreldrene mine har oppdratt meg slik at jeg synes det er kjempeviktig å ta vare på dem. Så jeg vil så klart ikke sende dem på gamlehjem, jeg vil ta meg av dem og gjøre så godt jeg kan (Tsotne Kubutia (23 år fra Georgia)

«Alle tar vare på alle i dette huset med fire generasjoner, (storfamilie i Georgia)»

«Jeg er helt alene, jeg kan ikke trylle frem noen folk» (T. Kittelsen 86+ år bor alene i Oslo)

Hva med oss- hva er vi villige til? Ser vi de gamle og ensomme? Ønsker de gamle å bo i en storfamilie? Går vi og barna våre glipp av noe fordi vi ikke lever i storfamilie?
Storfamilie er ikke så vanlig hos oss (desverre?), men vi har fremdeles de eldre og ensomme rundt oss.

Her en noen hjelpemidler jeg tror fungerer for å ta vare på de eldre og ensomme:

Hjemmelærer eller beøkende lærerinne
I kirken vår har vi et program som heter hjemmelærere og beøkende lærerinner. Her har hver mann og kvinne fått enten en familie eller en annen kvinne de skal «våke» over og besøke minst en gang måneden. Ellers i måneden så er det også viktig å holde kontakt å vite hva som skjer med denne personene eller familien. Dette for å kunne være til hjelpe, finne andre som kan hjelpe eller bare være en venn. Når dette programmer blir gjennomført er det en fantastisk hjelpemiddel til å oppdage om noen er ensomme eller trenger hjelp.

Gode eksempler
Barna våre ser om vi tar vare på våre foreldre/besteforeldre. Jeg tror at hvis vi er gode eksempler på dette, vil de også ta vare på oss når vi blir gamle – det vil være mer naturlig for dem.

Se de eldre/ensomme
Når du er i selskap, sammekomster eller på bussen legg merke til de eldre. Smil, nikk og se dem i øynene. Prat med dem hvis du føler de ønsker det. Noen av mine mest givende og spennende samtaler har jeg hatt med eldre mennesker som virkelig har levd et liv.

Kanskje de eldre ønsker å bo i en storfamilie, samtidig har jeg hørt at eldre si at de ikke ønsker å være en byrde for barna sine når de ikke greier å fysisk ta vare på seg selv. Balanse mellom å ta vare på å bli tatt vare på er viktig, og det er viktig at de eldre føler seg vel med det som blir besluttet når de blir eldre, og ikke kan ta så godt vare på seg selv fysisk lengre.

Jeg kunne skrive masse for og mot dette, men det jeg ønsker med dette innlegget er en bevisstgjøring på at det finnes flere måter å ta vare på de eldre og de ensomme. Men hva som er helt sikker er at vi må gjøre noe for disse og trene oss opp til å se dem, slik at vi kan være der mer for dem.

Tippoldemor, oldefar, mormor, barn og barnabarn!

Oldemoren min er den eldste her. Å jeg husker henne godt. Se hva slags liv min oldemor hadde her: http://www.eblix.net/legacy/histories/Kaspara%20Kristine%20Marie%20Ellingsen%20er%20f%F8dt%2011%20september%201884.pdf

No comments yet

Legg igjen en kommentar

