Skip to content

Åsebrød – oppskrift på sunt, godt og enkelt brød – matvarelagerbrød!

mars 31, 2012

Utrolig deilig og sunt brød er denne oppskriften fra Åse Danielsen. Jeg halverer oppskriften fordi da passer det (nesten – bare se bilde av hevingen:-)) i kjøkkenmaskinene min. Er ikke noe god på å elte med håndkraft jeg. Alle disse ingrediensene er i vårt matvarelager. Jeg har også laget denne oppskriften med olivenolje – smakte deilig, og mindre gjær – ikke å anbefale fordi brødet ble mer smulete da.

Åsebrød
3 kg fin sammalt spelt
750 g havregryn
250 g solsikkefrø
250 g linfrø
250 g sesamfrø
4 pk gjær
2-3 dl rapsolje
Salt
Ca 3 ½  l vann

Denne oppskriften gir 6 brød i 2 liters former. Bland det tørre i en passe balje (10-12l). Løs opp gjæren i noe av vannet. Ha i passe varmt vann, gjær/vann-oppløsningen og rapsoljen. Arbeid godt med deigen. Jeg bruker håndkraft i 15-20 minutter. Deigen blir ganske løs, men seig og kan ikke knas til brød på vanlig måte. Har konsistens nesten som havregrøt. La deigen heve i baljen mens du smører formene og varmer opp ovnen (200 grader over/undervarme, eller 175 grader varmluft). Fordel (hell/øs) deigen i de 6 formene. Glatt deigen med slikkepott og la brødene etterheve til de når kanten av formen. Stekes i ca. 45 min. ved varmluft, kanskje litt lenger ved over/undervarme. Hvis du bruker varmluft og har stor nok stekeovn kan du steke alle 6 brødene på en gang…

Disse brødene har god holdbarhet. Ca. 1 uke, de siste par dagene i kjøleskap.

Hvis du ønsker kan du selvfølgelig bruke andre ting i brødene. Hvis du ønsker å bruke vanlig hvetemel istedenfor speltmel foreslår jeg 2/3 sammalt (fin eller grov) hvete pluss 1/3 siktet hvetemel. Rug er også godt og gir saftige brød.

Lykke til!

Du kan mer enn du tror. Ikke vær redd for å prøve!

=) Åse

Noen av ingrediensene jeg bruker. Denne rapsoljen er laget i Østfold her jeg bor.

Alt det tørre er i først.

Her har deigen blitt eltet på nesten full styrke i 10 minuttet.

Glemte å følge med hevingen 🙂

Jeg helte røren i og det blir ganske mye i hver form.

Heving på lunt sted.

Ferdighevet.

Ferdigstekt. Det duftet helt herlig!

Nystekt brød med brunost på – ingen over , ingen ved siden av!

Legg igjen en kommentar

