Skip to content

Slipp sløsing – forenkle matvaretyper

mars 26, 2012

Desverre måtte dette kastes

Måtte desverre kaste mat

På fredag måtte jeg kaste en stor (coop)pose med mel (forskjellige typer) og andre bakeartikler fordi de hadde gått ut på dato, luktet rart eller hadde tørket inn. Jeg likte ikke det! Jeg følte litt vondt inni i meg ved at jeg ikke hadde greid å bruke dette opp. Dette var meltyper og bakeartikler som jeg hadde kjøpt inn og kanskje brukt av en eller to ganger, fordi jeg prøvde en ny oppskrift og så ble det med det.

Forenkle innholdet på kjøkkenet/matvarelageret

Jeg har derfor bestemt meg for å holde meg til et par- tre melsorter og enkle bakeartikler som olje, gjær, salt og forskjellige typer fra (jeg bruker sesamfrø, solsikkefrø, linfrø (gjerne knuste og noen ganger gresskarfrø). Skal det være noe mer fancy en det, må det være noen rester jeg har liggende. (Min mor lagde alltid brød med rester fra en dessert (vaniljesaus) eller noen ris eller grønnsaker hun malte i brødet – kjempegodt).

Ved å ikke ha for mange sorter vil det lette rotering av matvarelageret, minske at ting går ut på dato og spare tid fordi jeg samtidig har valgt ut de forekjllige tingene jeg vil bake i min hverdag. Men igjen så må jeg jo bake brød – og det har jeg begynt med. Kommer i neste blogg.

Det er klart at å prøve ut oppskrifter er en god ting, men jeg er litt ferdig med det. Jeg har i 28 år prøvd ut mange oppskrifter, og ønsker nå å forenkle ting og holde meg til de som passer for vår familie.

One Comment leave one →
  1. Heidi permalink
    mars 26, 2012 9:55 am

    Dette var det mye visdom i, Cahrine. Jeg har lagd brød med rester av havregrøt eller müesli. Det blir godt og restene blir brukt.
    Jeg tror også at det er lurt å kjøpe inn ting til matvarelageret som man liker, ikke fordi det var på tilbud. I en krisesituasjon vil det være oppmuntrende med mat som man synes smaker godt.

Legg igjen en kommentar

