Skip to content

Smørmangel til jul – mor og 2. verdenkrig.

november 24, 2011
Smørlageret mitt i kjøleskapet

I hyllene på nærbutikkene våre er all meierismør og bremykt utsolgt. Smør kan man fryse, så jeg har alltid litt smør på lager.

Tine har opplyst at de har fått 20 millioner liter mindre melk i år enn i samme periode i fjor, samt at etterspørselen etter fete produkter er blitt så stor pga. alle lavkarbodiettene.

Dette fikk meg til å tenke over hvor fort mangler på mat kan oppstå og hvor vant vi er til å ha alt vi trenger.

Moren min elsker å handle mat. Hun glemmer alle vondter hun har i kroppen og bare koser seg. Jeg som synes det å handle mat er det kjedeligste som finnes, spurte henne hvorfor hun føler slik. Hun fortalte meg at hun husker ennå krigen så godt da de hadde så lite mat og så lite utvalg. Derfor elsker hun å komme inn i store matbutikker opg se alle varelslagene som er der og alt hun kan kjøpe.

Jeg føler særlig pga. av mors historie at vi må være mer taknemlig for at vi har alt det vi trenger og faktisk det vi har lyst på selv om vi nå har lite smør. Ja og så må vi har et matvarelager. Det hjelper på alle følelser som har med mat å gjøre. Trygghet, glede, visshet om at jeg har smør til jul.

Legg igjen en kommentar

