Skip to content

Stevia – det nye sukkeret?

november 22, 2011

Min tynne gode Steviaplante

Her om dagen fikk jeg tak i en billig hvit blomsterpotte fra Fretex. I den er det nå kommet en lang tynn grønn plante i. En avlegger fra Steviaplantene mine i fra hagen. Stevia som jeg har hatt i hagen helt i fra våren tåler ikke under +10. Så da måtte jeg ta en avlegger for å ha den inne om vinteren.

Stevia er et intenst søtstoff som utvinnes i fra bladene på denne planten. Den er 40 til 300 ganger søtere enn vanlig sukker. Denne planten har ikke vært tillat til salg for bruk av mennesker i Europa, men 11.11.2011 ble det tillatt i EU. Søtningstoffet i Stevia lager ikke hull i tennen, har ingen kalorier og påvirker heller ikke blodsukkeret.

Avkok fra bladene er så søtt og kan brukes i vafler, saft, kaker osv. Jeg har ikke fått prøvdå å lage så mye ennå, men det kommer det kommer.

Å ha en plante med sukkerstoff ute og innen må vel kalles et fremtidsrettet liv. For jeg kan jo ikke greie meg uten litt søtt nå og da også inn i fremtiden.

Legg igjen en kommentar

