Skip to content

Min kulturarv – en del av min sosial styrke

november 7, 2011

Nuperelleduk laget av mormor. Et kunstverk!

Helt siden jeg var liten har jeg vært omringet av kvinner som har drevet med håndarbeid. De tre kvinnene jeg omgikk mest var, mormor, tante Aud og ikke minst, Mamma. Mormor slo nupereller, tante Aud, strikket og fra Mamma lærte jeg å sy manuelt og på maskin,  strikke og hekle.

Håndarbeid er en kulturarv som i mange generasjoner har gått i lærdom fra mor til datter. Slik er det i vår familie også. Jeg har hatt stor glede av å holde på med håndarbeid fordi jeg har en følelse av å skape noe, uansett hvor lite det er. Bare det å kunne et håndarbeid man mestrer (ikke å være mester i) og som gir glede mens man holder på med det og og i alle fall når man har fått det ferdig, er noe som gir oss sosial styrke.

Sosial styrke er en av områdene kirken vår fokuserer på når det gjelder et fremtidsrettet liv. Et liv hvor vi er bedre rustet i hverdagen til å takle det som måtte komme. Slike små gleder som håndarbeid gjør meg bedre rustet til hverdagen, slik som små mestringsgleder alltid gjør.

Oldemor Kaspara mor til 17

Min oldemor Kaspara som jeg husker veldig godt strikket gjennom nesten hele sitt liv. Det sies til og med at hun gikk og strikket på gaten da hun skulle besøke naboer og venner (det samme gjorde hennes mor også), eller hun skulle i butikken å handle. Det er mange som har vært så heldig å få et par tykke sokker, eller «labba» som vi sa, som hun har strikket. Jeg har et par «labba» ennå som hun strikket til meg.

Hvis du har lyst til å lese mer om min oldemor kan du det her: http://www.eblix.net/legacy/histories/Kasparas%20liv%2019192008.pdf

«Labba» som oldemor strikket

No comments yet

Legg igjen en kommentar

