Skip to content

Urter til tørk og oppbevaring

september 21, 2011

Oregano hengt til tørk i kjelleren

Årets urter fra hagen er hengt til tørk i mørket i kjelleren, i kjøkkenvinduet eller de er tørket i stekovnen. Urtene tørker i stekovenen (på angitt grader for akkurat den urten) og en sleiv for å holde døren oppe i en liten luke. Nedenfor er en liten oversikt over de urtene jeg har i hagen og hvordan de kan tørkes.

  • Oregano  – Tørkes i tynne lag i mørket
  • Estragon -Tørkes i mørkret ved lav temperatur
  • Koriander – Når frøene begynner å bli brune skjæres stengene rett over jorden og henges til tørk. Når frøene er tørre – ta de av planten. Ikke bruk frø som ikke er ordentlige tørre – de smaker bittert.
  • Isop – Henges til tørk
  • Mynte – Henges til tørk
  • Persille – Tørkes hastig – høy tørketemperatus mellom 40 – 90 grader C.
  • Timian – Henges til tørk

This slideshow requires JavaScript.

Senere i en blogg skal jeg viser jeg hvordan jeg oppbevare urtene og hvordan jeg lager gaver for å gi bort – urtegaver.

Legg igjen en kommentar

